Eesti Muusikaauhinnad 2020

K-popi sünge varjukülg

Korea pop, ehk K-pop vallutab maailma ka väljaspool sünnimaad. Kogu ilul, säral ja lõbul on tegelikult sünge varjukülg. Popstaari elu pole kerge, mitte ühelgi juhul, kuid tundub, et K-pop on selles vallas saavutanud uued kõrgused.

Korea pop on paari lähema aasta jooksul teinud ülisuure triumfi ning kogunud meeletut populaarsust ka väljaspool koduriiki. Bändid on tuntud kaasahaaravate ja rütmikate lugude, sünkroniseeritud tantsuliigutuste ning välimuselt täiuslikkusele küündivate liikmete poolest. K-pop muusikas kasutatakse väga palju «segakeelt». Mitmed fraasid, või refrään on inglise keeles, samas kui ülejäänud laul korea keeles. Bändi liikmeid püütakse veidi läänestada. Mitmetel on seetõttu ka inglise keelne esinejanimi. 

K-popigruppide menukus on muutnud staaride tootmise tööstuseks, nõnda on loodud terved K-popi «vabrikud». Hullumeelsete treeninglaagrite vältel sorditakse välja vaid tugevamad ja parimad. Konkurents on meeletu, noorte staarikspürgijate panused suured ning paljud üritused lõppevad mitte ainult ebaõnnestudes vaid oma tervisega riskides. 

HALASTAMATUD TREENINGKAVAD 

Staarikspürgijad peavad võtma laulu-, tantsu-, näitlemis ja keeletunde. Eesmärgiks n saada «ülemaailmseks staariks». Paljud katsetajad on endiselt koolilapsed, seega tuleb leida aega ja energiat, et ka kooliasjad korras hoida. Paljude jaoks tähendab see, et päev võib alata juba 5 hommikul ning ilma pausita kesta kuni ühe-kaheni öösel. «Staarivabrikutel» on tihti igakuised hindamised ja ülevaatused, selleks, et hinnata iga õpilase sobivust ja arengut. Enamuste jaoks tähendab see, et hindamise lähenedes tuleb teha topelttööd, et standarditele vastata ja olla parem kui teised. 

Sealjuures tasub meeles pidada, et tegemist ei ole lühikese kuue-kuulise treeningperioodiga. Olenevalt, milline leping on sõlmitud, võib selline hullumeelne elu kesta viis kuni kümme aastat. Kuna ollakse lepingutega seotud ei ole paljude jaoks rahaliselt võimalik enneaegselt lepingt lõpetada või lahkuda. Tavaliselt nõuavad värbamisagendid siis tagasi ulatuvalt kogu summa, mis kulus erinevate õpetajate, juhendajate ja spetsialistide värbamiseks. 

EKSTREEMNE DIEET

Koera kultuuris on välimus äärmiselt olulisel kohal. Seetõttu peavad K-Popi staarid nägema välja nii head ja veatud kui vähegi võimalik. Paljud noored valivad juba varakult plastilise ilukirurgia, kuid sellest hoolimata tuleb järgida ranget dieeti. Mitte ainult tervislikku, vaid ka sellist, mis piirab tõsiselt nende tarbitud toidu kaloreid. Tähtis on sälitada kindlat kaalu, eriti enne esinemisi. Mõned agentuurid mõõdavad igakuiste hindamiste käigus ka kaalu ja keha rasvaprotsenti, hoides dieedil igakülgselt ranget silma peal.

Sellise ülirange kontrolli tulemusena on paljud naisstraarid alakaalulised. Näiteks k-popigrupp «Nine Muses» kasutavad väidetavalt «pabertopsi dieeti». See tähendab, et nad võivad igal toidukorral täita vaid ühe väikse topsi tervisliku toiduga. «Sistar»'i liige Soyou on tunnistanud, et tal oli vaja kaotada kuu ajaga 8 kilo. Selleks piiras ta oma süsivesikute ja soola tarbimist nii rangelt, et sõi iga päev vaid 5 vutimuna, ilma kollaseta, madala-rasvasisaldusega piima ja salatit ilma kastmeta. Ta tundis end isegi siis halvasti, kui talle pakuti arbuusi. Hirm, et dieet ei õnnestu, oli liiga suur. Grupikaaslane Dasom püüdis kolme nädalaga kaotada 10 kilo ja sõi ainult kurki. 

HULLUMEELNE GRAAFIK

Lisaks laulmise, tantsimise harjutamisele, laulude lindistamisele ja albumite produtseerimisele, peavad staarid mõtlema turnduse ja reklaami peale. Mis tähendab, et tuleb teha veelgi enam tööd, tehes mitmeid avalikke ülesastumisi. Lisaks pildistamised, show'des esinemine, ürituste külastamine - kinni haaratakse igast võimalusest, et enda populaarsust tõsta ning kanda kinnitada. 

Söömata, magamata ja isegi puhkamata, viiakse noored ekstreemsuste piirini. Paljude tervis veab alt ning üritus saada staariks lõppeb haiglavoodis, vahel isegi probleemidega, millega tuleb tegeleda elu lõpuni. Mitmed nõrkevad laval, või varisevad kokku vaimselt. Igal juhul pigistatakse igast staariks-pürgijast välja kõik, mis võimalik ja enamgi.

«ORJALEPINGUD».

Korea meelelahutusmaailm on kurikuulsad oma niinimetatud «orjalepingute» poolest. Mitmed lepingud kehtivad kuni 10 aastat. Mitmed kuulsuse saavutanud staarid on püüdnud oma agentuure kohtusse kaevata ning nõudnud kompensatsiooni, lepingust vabastamist või paremaid tingimusi. Enamus staarihakatistest ei saa võtta haiguspäevi, ka siis kui tegemist on väga tõsise probleemiga. Paljudele makstakse väga vähe, või üldse mitte. Mitmed staarid on öelnud, et neid koheldakse kui masinaid, mida saab lõputult piinata ning vajaduse korral välja vahetada. 

Tänaseks on Korea tööinspektsioon teinud mõningaid muudatusi. Nüüd tohib lepinguid sõlmida vaid seitsmeks aastaks. Kuid paljud kannatavad siiski ebaõiglast kohtlemist ja on sunnitud maksma ulmelisi summasid, kui nad peaksid soovima lepingut lõpetada ning firmast lahkuda. 

SEITSME AASTA NEEDUS

Korea muusikatööstus on staaridest väga küllastunud, ometi otsivad agentuurid igal aastal mitmel korral uusi noori, keda koolitama hakata. Sellises konkurentsis on niiöelda looduslik valik, et nõrgemad grupid või staarid ei saa hakkama ning kaotavad võimalused. Kohalik muusikatööstus korraldab iga nädal muusikaprogrammi, kus k-pop'i bändid ja laulud pannakse müüginumbrite ja publikuhääletuse järgi pingeritta. See, kes saab esimeseks saab juurde väga palju populaarsust ning taevani kiitused. Tänu hullumeelsele konkurentsile ei ole kõigil võimalik neil olulistel üritustel esineda. Mitmed agentuurid maksavad meediafirmadele ulmelisi summasid, et tagada valitud staarile esinemiskoht. 

Kui ei saada kohta, ei ole võimalik televisioonis esineda. Kui ei saa telekasse, siis ei tea sind keegi. Kui keegi ei tea sind, ei teata ka sinu laule. Ja kui keegi ei tea neid laule, on ka unistusel kriips peal. 

K-Pop'i puhul on nii öelda müüt, et ükski grupp ei kesta kauem kui viis kuni seitse aastat, ilma liikmevahetuse või laiali minemiseta. Paljud staarid satuvad selle «needuse» ohvriks, sest konkurents on tohutu, ning ühtlasi lõppevad paljude jaoks ära ka sõlmitud lepingud ning agentuuri toetus kaob. Mitmed püüavad karjääri jätkata sooliartistina, näitlejana või saatejuhina. 

AVALIK SURVE

Avalik imago on Korea kultuuris äärmiselt olulisel kohal. Ainult üks skandaal võib rikkuda kogu karjääri. Popgrupi 2NE1'i liige Park Bom murdis uudisekünnise, sest väideti justkui püüdis ta riiki tuua illegaalseid drooge. Hiljem selgus, et tegemist oli retseptiravimidega, mis Ameerikas, kus ta pikalt elas, lubatud, aga Koreas mitte. Avalikkus ei andnud talle aga sugugi armu ning kaotas praktiliselt päeva pealt kogu oma karjääri. 

PRIVAATSUSE PUUDUMINE

Ilmselt pole privaatsuse puudumine üllatuslik mitte ühegi kuulsuse puhul, nii ka K-pop staaridega. Nad on pidevalt avalikkuse tähelepanu all. Koreas võtab see aga täiesti uued mõõtmed. Lisaks tavalistele fännidele on sealses kultuuris tavaline ka «sasaeng» fännid. Need on noortest tüdrukutest, vanuses 13-22 koosnevad grupid, kellel on staari suhtes väga ebatervislikud obsessioonid. 

Tegemist pole fännidega, kes oleksid nõus ootama päevi järjekorras, et saada piletid kontserdile või veedaksid öö lennujaamas, et vilksamisi oma iidolit näha. Tegemist on ekstreemsete fännidega, kes jälitavad oma lemmikut 24/7. Nad võivad lasta staari koju kaamera paigaldada, et neid kogu aeg jälgida, nad häkivad sisse telefonidesse, et teada saada kellele ta helistab, või sõnumeid saadavad, ilumvad kohale privaatsetele pereüritustele (jah, isegi matustele). Sisse on murtud ka staaride kodudesse ja hotellitubadesse, kuhu mõned fännid on seksikat pesu kandes ootama jäänud.

«Sasaeng» fännid on tuntud väga agresiivsetena. Nad ründavad teisi fänne, kes julgevad nende iidolile liigselt lähedale minna. Kõige ekstreemsematel juhtudel on on fänn pühendanud kogu oma elu iidoli jälitamisele pühendanud. Tulnud ära koolist ja tegelenud prostitutsiooniga, et lubada endale spetsiaalset taksoteenust, et oma iidolit jälitada. 

Tagasi üles