Nädala plaat: Kali Briis «Homewrecker»

Margus Haav
, toimetaja
Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Kali Briis 
Homewrecker 
(Umblu)
Kali Briis Homewrecker (Umblu) Foto: promo

Kali Briis
Homewrecker
(Umblu)

Hinne 4

Kali Briisi kalibreeritud taaskasutus

Kali Briisi esimene kauamängiv «Home­wrecker» on tähelepanuväärne üllitis juba ses mõttes, et lisab meie petlikult tihedalt täispikitud muusikamaastikule mõned suurepärased ja tänuväärsed vormid. Et asi oleks veel huvitavam, ehitab Kali Briis need üles puha senituntud võtetest ja korduvalt kasutatud materjalidest.

Õnnekombel pole tegu siiski jalgratta taasleiutamise, vaid mõnusa elektroonilise taaskasutusega, mis on esialgsest arhailisusest vormunud algosakeste isikupärase ja maitseka kasutamise teel moodsaks nii vormilt kui vaimult.

Kali Briis ehk paidelane Alan Ononen pole teadlikele muusikagurmaanidele sugugi võõras nimi. Ta on jõudnud üllitada paar tasuta elektroonilisel teel levinud EPd ja ühe maksisingli. Vähemalt «Ilge Ulme EP» on neist siiani Umblu kodulehel lahkelt saadaval. Tasub tutvuda. Seda enam, et ükski selle EP pala «Homewreckerile» ei jõudnud, kuigi filigraanne «Kaliningrad» vähemalt võinuks ju boonuseks peidus olla.

Avapala, kõigi eelduste kohaselt vendade Strugatskite ja Andrei Tarkovski surematust loomingust inspireeritud «Stalker» on pulseeriv ja pulbitsev, süstemaatiline ja samas vabalt voolav elektropillerkaar kristallselge, aga salapärase atmosfääriga. Kõik on juba juhtunud, saatus on kuskil kirja pandud, kuid miks ja millele… Olmereaalsus ja ulmeromantika. Briljantne algus, millele sekundeerib rada kaks, energeetiline ja igatsev «Lost».

Me ei pääse paralleelidest Pariisi elektriööbikute Guy-Manuel De Homem-Christo ja Thomas Bangalter’ duo Daft Punk sämplitest nõretava ja plinkivalt funkiva discotechno’ga. Kuid nagu energiapomm Daft Punk on segu p-fungist ja acid-house’ist ning millest iganes, pole ka Kali Briisi jaoks õnneks kammitsevaid piire. Lood võivad alata kes teab millest ning lõppeda kus tahes.

Koos on illusioonid, inspiratsioon ja tehnokraatia. Kui oma identiteeti maskide taha peitev Daft Punk panustab teadlikult tehisintellekti kontseptsioonile, siis Kali Briis pole masinahingega inimene ega inimhingega masin. Tema muusika on lihast ja luust. Sellest, mis on meie ümber ja sees. See on nauditav ning sädelev rahvuselektrooniline stressivaba kassikangas.

«Homewrecker» kinnistas hiphopi ja pungiga alustanud Kali Briisi kindlalt meie elektroonilise muusika artistide kõrgliigasse ning on kindlasti meie üks olulisemaid tänavusi albumeid.


 

Kommentaarid
Copy
Tagasi üles