Nädala plaat: aguli rõngad

Janar Ala
Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
DVPH
DVPH Foto: Erakogu

DVPH

Mõtted on mujal

(Superbandiit)

Hinne 4

Filosoofid Gilles Deleuze ja Felix Guattari on eristanud viirutatud ruumi ja sileruumi. Esimene tähendab seda, et kõik on korrastatud, süstematiseeritud, arvele võetud ja läbinähtav – umbes nagu kokku pandud ja kapi peale suveniirina asetatud Rubiku kuubik. Teine on selline imelik, viltune, natuke sogane ja nomaadlik.

Selle teise ruumi sees on D ja G avastanud ka liikumistrajektoore, mida nad on nimetanud pagemisjooneks. «Pea laiali otsas / mõtte niidist lahti / piirist lahti / liimist lahti,» kuulen ma riimimas Põhjamaade Hirmu, DVPH MC-poolt. Loos «Ekslen» räpib ta nii: «ekslen, ekslen, ekslen mööda tekste». Häid tekste – minu maitse järgi vähemalt – iseloomustabki teatav viltusus ja mitte mõtte, vaid objekti, millest mõeldakse, suhteline ebamäärasus. Teatav pagemisjoon ehk.

See ei ole vist kellegi jaoks uudis, et kui kõikvõimalike edetabelite ja raadioeetris mängimiste põhjal otsustada, siis valitseb kohalikku hiphop-ilma suveräänselt ansambel nimega Põhja-Tallinn. Kogu Põhja-Tallinna olek vastab pigem sellele esimesele ruumile – nad tunduvad olevat korras, paigas ja arvele võetud, neil on selged eesmärgid ja viisaastakuplaanid.

Kujundlikult öeldes langeb valgusvihk neile peale, nad on seda oodanud, osalenud ehk ka ise selle enda peale keeramises ning vaatavad sellesse nii, et ükski vari nende näo peale ei lange. Isegi julgelt, võib öelda. Nad, vähemalt oma kõige kuulsamas loos, esindavad sellist elus edasi jõuda püüdva inimese lapsikut pagemisfilosoofiat. Sedalaadi filosoofiat, mis esineb ainult sõnades ja näib kurvastavat selle pärast, et ta kunagi tegudeks ei saa. Selline asi võib käia sedalaadi korrastuste juurde, kui uskuda filosoofe.

DVPH aga tundub olevat elamine tegudes, sõnad tegudes. Nende olek on pimedam, varjatum ja, jah, ekslevam. Mitte et nad oleks otseselt kuidagi pahelised, tumedad ja kuritegelikud, otse vastupidi. Kuid neis peituvat tuuma võiks kirjeldada kuidagi sellisena, mida võiks mõelda üks ettevõtte või organisatsiooni ükskõik mis taseme juht, kui ta alluv ühel päeval enam seletamatutel põhjustel käske ei täida. Miks sa seda ei tee? Eelistan mitte teha. Ma polegi päris kindel, kas see DVPH tuum asuks siinkohal ettevõtte juhi hämmelduse või tema mõistatuslikel põhjustel tõrksa alluva poolel. Piirid on hägused.

«Mõtted on mujal» valmis kokku viis aastat. See annab tunnistust, et mõtted ongi vahepeal kusagil mujal olnud, ja seda tulemuslikult. Duo PH poolest oleme nüüd rääkinud, kuid DV poolest veel mitte niivõrd. DV on Dragan Volta, Kalamajas elav kutt, kes on biite sepistanud ka nime all Wiz­One.

Dragan Volta on maailmatasemel under­ground hiphop-produtsent. Tema biidid on mõõdukalt viltu, bassiliinid rudistavad nurgelist fanki ning süntesaatorid süstivad planeetidevahelisi pagemisjooni. Dragan Volta biite kuulates võib mõelda Flying Lotusest, El-P-st, mõnest Stones Throw plaadifirma artistist ja kindlasti kellestki veel. Need on seosed, mida mõistus otsima hakkab, vaatamata sellele, et Dragan Volta on oma käekirjaga biidimeister. Komplimendina veel lõppu, et see plaat pani mu tantsima. Nii et sain plaadist õigesti aru.

Kommentaarid
Copy
Tagasi üles