Kas tüdrukud vajavad roosat?

Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Paris Hilton oma roosalembust ei häbene.
Paris Hilton oma roosalembust ei häbene. Foto: Buzzfoto/Scanpix

Suurbritannias käima läinud kampaania nõuab lapsevanematelt, et need lõpetaksid tüdrukutele roosade asjade ostmise. Väidetavalt soodustab roosa värv vildakate soorollide kujunemist.


Ähvardavat nime «Pink Stinks» (tõlkes: roosa haiseb) kandev kampaania on sobivalt jõulukinkide ostmise hooaega sobitatud ning teiste hulgas on sellele poolehoidu avaldanud ka Briti justiitsminister isiklikult, vahendab Wendela.se.

Kampaania sõnum on lihtne: boikoteeri roosat.

Lakoonilist sõnumit põhjendatakse sellega, et poiste ja tüdrukute mänguasjade range eristamine mõjub halvasti just tüdrukutele, kes seetõttu oma võimeid maksimaalselt ära ei kasuta.

Linköpingi ülikooli teadlane ja õpetaja Marie Tomicic ei mõista brittide kampaaniat küll otseselt hukka, kuid viitab, et selle nimi on küll väga ebaõnnestunud. Sellega tõmmatakse vesi peale nii roosale värvile kui kõigele tütarlapselikule.

«Kahju, et alati on just tüdrukud ja naised need, kes end muutma peavad,» nendib Tomicic. Tema sõnul ei ole kindlasti viga värvis, vaid pigem täiskasvanutes, kes värvile sellise tähenduse omistavad.

Roosat värvi nukud, pliidid, nunnud hobused ja ehted õpetavad tüdrukuid hoolitsema ja ka välimusele rõhku panema. Täpselt samamoodi tuleks mõelda, kuidas tüüpilised poiste mänguasjad poisse võiksid mõjutada.

Teadlane kinnitab, et mänguasjad juhivad mängu, sestap tasuks need soetada teadlikult ning mõnikord osta ka midagi sellist, mida lapsed otseselt soovinud ei ole.

Lapsed vajavad nii ühte kui teist: nii roosasid mänguasju, mis õpetavad neid hoolima kui ka hoopis midagi science fiction'i valdkonnast.

Kommentaarid
Copy
Tagasi üles