Mulle tundub, et meie, pärnakad, ei tea varsti ka ise enam paljust, mis meie vanas hansalinnas kunagi olnud on. Linna ajaloolised väärtused ja varandused on kuidagi varjus.
Pärnu muuseumi direktor Aldur Vunk koostas toreda raamatu "Pärnu vanadel fotodel", millest on näha, kui palju on ajaloolises Pärnus seda, mida enamik meist ei tea ega oska külaliselegi kõnelda. Ometi ei tule meie linna keegi kaugemalt viimasel ajal ehitatud klaasmaju vaatama.
Jah, uus loob omad väärtused, kujundab nüüdisaegset keskkonda, aga turist tuleb teisest maailma otsast Euroopasse ja tahab siin oma mällu ja kaamerasse püüda ikka aluspõhja, seda kultuurikihti, mis ajale vastu on pannud ja millel seetõttu palju kõnelda. Pärnuski pole seda vähe.
Nüüd, kui rahvusvaheliste hansapäevadeni 2010. aastal pole enam palju jäänud, on ülim aeg mõelda, kuidas meie linna ajalugu oluliselt paremini elama panna, kuidas linnarahvastki ettevalmistustesse asjaosalistena kaasa haarata.
Meie linna juhtimises on aga nii palju tõmblusi, et stabiilsusest ja selle linna hingeelu mõistmisest suurt enam ei räägitagi.
Tagasi sügisesse Itaaliasse, Toscana maakonda, kus mäekülgedel kollendasid viinamarjaistandused ja lõputud oliivisalud olid saagi all lookas.
Toscana suurimas linnas Firenzes maalisid Raffael, Botticelli ja Leonardo da Vinci, siit on pärit Dante Alighieri, siin raius Michelangelo inimkeha ilu sajanditeks valgesse marmorisse.
Firenzes on kunsti sellises kontsentratsioonis, et kõige imetlemiseks ei jätku lihtsalt jaksu. On kosutav istuda pika päeva järel raekoja platsil tänavakohvikus, lasta tassikesel kangel espressol oma vaimu virgutada ja püüda seda pilti, mis silme ees, endasse salvestada - õhtune taevas, keskaegne kõrge torniga Palazzo Vecchio ja Michelangelo Taavet selle foonil.