Muuseum näitab õnnetuid beduiininaisi

Urmas Hännile
, toimetaja
Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
„Kõrbepruudid".
„Kõrbepruudid". Foto: Uue Kunsti Muuseum

Tsükli esimene film, reedel, 8. jaanuaril muuseumi ekraanil jooksev „Kõrbepruudid" viib vaataja sügavale suletud ühiskonda, samuti harva avalikuks saavasse emotsionaalsesse ruumi.


Ada Ushpizi (Iisrael) tunamullu valminud 86 minuti pikkune linateos on lugu kolmest beduiini naisest, kes peavad võitlust polügaamse süsteemiga.

Probleem avaneb läbi Israeli Negevi kõrbes elava pulmafotograafi Mariam Al-Qaderi silmade: naist saadab pidev hirm, et ta abikaasa abiellub "üle tema" (väljend, mida kasutatakse juhul, kui mees valib endale veel ühe naise).

Kahe teise naise saatus on veelgi hullem: neil pole antud mitte üksnes tuleviku pärast hirmu tunda, vaid nad sunnitaksegi abielluma juba abielus meestega ja saama "teisteks naisteks".

Seega osutuvad nad osaks süsteemist, mida nad nii põlgavad, kuid ka kardavad.

Peretragöödiad, mida filmis esitatakse, toovad esile sotsiaalsete struktuuride tugevuse ja püsivuse ning ebaõigluse, mis toetub eelkõige ohvrite allaheitlikkusele.

Viimane tuleb kõige paremini ilmsiks filmi kõrgpunktis, beduiini pulmas, kus peigmees kallab pruudi üle kulla ja kalliskividega, sümboliseerides selle žestiga tema ostmist.

Samas on see siis malbelt naeratavale naisele hetk, mil ta vaikides nõustub talle tegelikult vastumeelse tulevikuga.

Pärnu uue kunsti muuseum jätkab tänavugi tasuta dokumentaalfilmide näitamist: sarja aasta hakatuses naiste rõõmudest ja muredest jutustavad kinotükid linastuvad Esplanaadi 10 majas reedeti kell 18.

Kommentaarid
Copy

Märksõnad

Tagasi üles