Päevatoimetaja:
Katrin Lust
(+372) 56681734
Saada vihje

Titanicu kapten kukkus navigatsioonieksamil läbi?

Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Toimetaja: Inna-Katrin Hein
Copy
Edward John Smith
Edward John Smith Foto: Wikipedia.org

Suurbritannias on välja ilmunud dokumendid, mis tõendavad, et kurikuulsa laeva Titanic kapten Edward John Smith kukkus navigatsioonieksamil läbi.

Smithile anti kaptenikvalifikatsiooni tõestavad dokumendid  välja 1888. aastal, kirjutab The Telegraph.

See kapten on sees ka ajaloolehekülje ancestry.co.uk poolt avaldatud nimekirjas, kus on ära toodud Suurbritannia meremeeste kvalifikatsioonidokumendid aastatest 1850 – 1927.

1850. aastal sündinud Smith asus laevafirmas White Star Line tööle 1880. aastal saades siis aluse SS Celtic neljandaks tüürimeheks. 1887. aastal sai temast laeva Republic kapten, kuid siis ei olnud tal veel kaptenipabereid.  

Vanu dokumente uurinute sõnul kukkus kapten Smith navigatsioonieksamil läbi, kuna ta navigatsioonioskused olid viletsad. Oletatakse, et ta tegi hiljem veel eksameid ning alles pärast neid väljastati talle kapteni kvalifikatsiooni märkiv dokument.

Hoolimata karjääri alguses olnud probleemidest sai temast lõpuks populaarne kapten, kes meeldis jõukatele reisijatele. Smith osales ka 1899. aastal alanud Inglise-Buuri sõjas, olles siis sõjalaeva kapten. Ta sai oma kangelaslikkuse eest medali ning ta reputatsioon paranes.

1904. aastast oli ta tollase maailma suurima laeva Baltic kapten. See laev tegi oma esmareisi Liverpoolist New Yorki ilma ühegi intsidendita.

Kolme aasta pärast asus ta juhtima alust nimega Adriatic. Ka siis kulges esmareis ning kõik teised reisid probleemideta. Smithi järgmiseks laevaks oli Olympic ning see allus põrkas 1911. aastal kokku Briti sõjalaevaga HMS Hawke. Kapten oli juhtumi ajal sillal. Intsident sõjalaevaga tõi White Star Line`ile rahalise kahju ning Olympic vajas pikaajalist remonti.

Probleemist hoolimata määrati Smith uue laeva Titanicu kapteniks.

Edward John Smith hukkus 15. aprillil 1912 aastal pärast seda, kui Titanic oli Atlandi ookeani põhjaosas jäämäega kokku põrganud. Ta läks 62-aastasena koos laevaga põhja.

Kunagist navigatsioonieksamil läbikukkumist siiski ei seostata selle mereõnnetusega.  Titanicu huku põhjuseks peetakse vale kursi valimist ning jäämägede kohta käivate hoiatuste eiramist.

Smithi ja teiste Briti meremeeste tööoskusi ning kvalifikatsiooni uurinute sõnul hakati 19. sajandil ja 20. sajandi alguses meremeeste kvalifikatsioonile rohkem rõhku panema.

Kvalifikatsiooni määramisega taheti eristada need meremehed, kellel oli alkoholi tarbimisega probleeme.

Samas pandi kirja ka reeglid, mida laeva pardal olles teha ei tohtinud ning üks neist oli, et pardal ei tohi olla joobes.

«Kui anti välja tunnistus meresõiduoskuste kohta, siis samas oli see ka viiteks, et see isik ei tarbi tööl olles ja vastutust kandes alkoholi,» sõnasid uurijad.

Tagasi üles