Skip to footer
Päevatoimetaja:
Katrin Lust
(+372) 56681734
Saada vihje

ELU25 Elektroonilise muusika teerajaja Jean-Michel Jarre esineb koos Sven Grünbergiga homme Tallinnas

Jean-Michel Jarree esineb 17. juunil Tallinnas. Erikülaliseks Sven Grünberg

Legend, geenius, visionäär või pioneer? Kõik need sõnad sobivad iseloomustama elektroonilise muusika suurkuju Jean-Michel Jarre’i, kel on kaheksa ja poole aasta järel meie publikuga randevuu juba sel teisipäeval, 17. juunil Tallinnas Unibet Arenal, kirjutab Denes Kattago.

Legend, geenius, visionäär või pioneer? Kõik need sõnad sobivad iseloomustama elektroonilise muusika suurkuju Jean-Michel Jarre’i, kel on kaheksa ja poole aasta järel meie publikuga randevuu juba sel teisipäeval, 17. juunil Tallinnas Unibet Arenal. Sündmuse teeb eriliseks meie oma legendi Sven Grünbergi esinemine koos Eesti elektroonilise muusika seltsi ansambliga EMA, kes muuhulgas kannavad ette ka maiuspalad klassikaks saanud ulmefilmist „„Hukkunud alpinisti“ hotell“.

Kontsertlaval üles astuv 76aastane elektroonilise muusika legend prantslane Jean-Michel Jarre on tuntud tema kontserte saatva valgus- ja laseršõu poolest. Juba üle poole sajandi kuulajaid oma süntesaatorihelidega lummanud mees esines viimati Eestis 2016. aasta novembris samas kohas Rocca al Mare, toona Saku Suurhalli nime kandval areenil. Tema välja müüdud šõu kinnitas Eesti publiku suurt huvi Jarre’i unikaalse elektroonilise muusika pakutava elamuse vastu.

Siinkirjutaja esmatutvus suurmehe loominguga toimus lapsepõlves 80ndatel oma isa muusikakogu abil ja nagu paljudel mu eakaaslastel ikka, kassettide abil. See kohtumine on siiani eredalt meeles ja ka see 90minutiline Sony kassett on muidugi siiani alles – A pool: Jarre’i läbimurdealbum „Oxygène“ (eesti keeles „Hapnik“, 1976) KUULA SIIT, B pool: „Zoolook“ (1984) KUULA SIIT. Hämmastasid senikuulmatud RETi Estonia kõlaritest korteri täitnud voolavad, fantaasia liikuma pannud helid ja võlusõna „süntesaator“. Lummuses lapse isu muidugi kasvas ja sellel järgnesid teised albumitega kassetid „Équinoxe“ („Pööripäev“, 1978) KUULA SIIT , „Les Chants Magnétiques“ („Magnetväljad“, 1981) KUULA SIIT , „Rendez-vous“ („Kohtumine“, 1986) KUULA SIIT.

Avastasin juba koolipõlves, et tegu on ka muusikaga, mis lisaks unistamisele ja lõõgastumisele, aitab Jarre’i, nagu ka Mike Oldfieldi ja Vangelise, muusika keskenduda ning õppida. Meie sõprus jätkus ka 90ndatel – „En Attendant Cousteau“ („Oodates Cousteau’d“, 1990) ja „Chronologie“ („Kronoloogia“, 1993) KUULA SIIT ning on kestnud siiani ja loodetavasti rõõmustab maestro veel aastaid oma loomingu austajaid.

Tihti meeldis panna Jarre’i muusikale sekundeerima meie Eesti oma süntesaatorimuusika „isa“ Sven Grünbergi albumid kosmiline „Hingus“ KUULA SIIT ja aasialik-budistlik-himaalajalik „OM“. Asja tegi eriti uhkeks plaadi „Hingus“ tagaküljel olnud info, et muusikul on unikaalne Härmo Härmi ehitatud süntesaator. Grünbergi kasuks valiku langetamises oli muidugi „süüdi“ poisikesena nähtud ulmetrilleri „„Hukkunud alpinisti“ hotell“ heliriba. Ilmselt paljudel on hästi meeles selle filmi oma ajast ees olev elektrooniline muusika. Just seetõttu ongi erakordne rõõm võimaluse üle kuulda ja näha kahte suurmeest samal kontserdil. Eriti, sest Grünbergi muusikat kantakse üliharva avalikult ette ja nüüd ta teeb seda isiklikult koos ansambliga EMA.

Elektroonilist muusikat kirjutav ja esitav prantsuse muusik Jean-Michel Jarre on sündinud 24. augustil 1948 Lyonis. Muusikageeni sai Jean-Michel oma isa Maurice Jarre’i käest, kes oli samuti helilooja ja tuntud paljudele filmidele kirjutatud muusika poolest. Meie filmisõpradele on tuntumateks filmideks, kus papa Maurice’i muusika kõlab „Doktor Živago“ ja „Araabia Lawrence“. Tema ema oli Prantsuse vastupanuliikumises osalenud ja koonduslaagrist pääsenud France Pejot. Kui Jean-Michel oli viieaastane, siis lahutasid ta vanemad abielu, isa suundus Põhja-Ameerikasse ning poiss jäi ema kasvatada. Jean-Michel nägi oma kuulsat isa uuesti alles 18aastaselt. Jarre kasvas üles Lyonis ema ja vanavanemate käe all ning õppis klaverit mängima. Juba varasest east alates tutvus ta mitmesuguste kunstivormidega, sealhulgas tänavaesinejate, džässmuusikute ja artisti Pierre Soulages’iga.

Loomulik tee viis noormehe õppima Pariisi Konservatooriumi Jeannine Rueffi käe alla. Sealt saadud ettevalmistus klassikalise muusika alal osutus väga kasulikuks eriti juba mainitud albumite „Oxygène“ ja „Rendez-vouz“ juures. Jarre’il valmis 1968. aastal väitekiri „Kirjanduse ja muusika Faust“, kus ta rõhutas Johann Wolfgang von Goethe ja Hector Berliozi tähtsust. Peagi selle järel lahkus noormees Pariisi Konservatooriumist ja kohtus Pierre Schaefferiga avangardistlikust GRMist (Groupe de Recherches Musicales – „Muusikauuringute Rühmitu“), kes mõjutas tema muusikastiili.

Jean-Michel Jarre on andnud välja 22 stuudioalbumit, 11 kontsertalbumit, 16 kogumikalbumit, 47 singlit ja palju muud, mida on üle maailma müüdud enam kui 85 miljonit eksemplari. Tema esimene suurem edu saabus 1976. aastal peale juba ülalmainitud albumit „Oxygène“. Album salvestati Jarre’i kodus ajutises stuudios ja seda müüdi hinnanguliselt 12 miljonit eksemplari. „Oxygène'ile“ järgnes 1978. aastal „Équinoxe“ ja 1979. aastal esines kuulsust kogunud Jarre Pariisis Concorde’i väljakul enam kui miljonile inimesele, millega ta püstitas rekordi, mille ta on sellest ajast alates juba ka kolm korda purustanud. Järgnes veel albumeid ja esinemisi, kuid tema 1979. aasta kontsert oli eeskujuks tema tulevastele esinemistele üle maailma. Mitmed tema albumid on langenud kokku suurte vabaõhuüritustega ja sellest ajast peale ongi need virtuoossed albumid koos omanäoliste esinemistega saanud Jean-Michel Jarre’i kaubamärgiks.

Nagu öeldud on muusiku üheks kaubamärgiks on tema kuulsad laialdase laserprojektsiooni ja ilutulestikuga vabaõhukontserdid-etendused. Oma esinemistega on ta püstitanud Guinnessi rekordeid, esinedes muuhulgas nii Concorde’i väljakul Pariisis (üks miljon kuulajat), Houstonis Ameerika Ühendriikides (1,3 miljonit), La Défense’is Pariisis (2,5 miljonit) kui ka Venemaal Moskvas (3,5 miljonit). Veel on Jarre viinud oma muusika Egiptuse püramiidide jalamile, Sahara kõrbesse, Keelatud Linna ja Taevase Rahu väljakule, Eiffeli torni ette, Surnumere äärde, Al Ulasse Saudi Araabiasse ning paljudesse teistesse UNESCO maailmapärandi paikadesse. Ta oli esimene Lääne muusik, kellel lubati esineda Hiina Rahvavabariigis, ja tal on jätkuvalt maailmarekord suurima vabaõhuürituse publiku arvu poolest. Jarre on teinud ruumilise helikogemuse, VR-keskkonna ja metaversumi katsetusi. 2021-2022 aastavahetusel andis ta virtuaalkontserdi Pariisi Jumalaema kiriku digitaalses versioonis hinnanguliselt üle 75 miljonile huvilisele.

Jean-Michel Jarre’i Tallinna kontserdi erikülaline on Sven Grünberg koos Eesti elektroonilise muusika seltsi ansambliga EMA, mis tegutseb aastast 2017. Grünbergi peetakse Eesti elektroonilise muusika ja progerock’i pioneeriks. Tema looming on mõjutanud sügavalt Eesti muusikamaastikku, tuues esile elektroonilise muusika võimalused ja ühendades erinevaid kultuurilisi mõjusid unikaalseks helikeeleks. Grünbergiga koos esinev EMA kasutab pille elektroonilise muusika algusaegadest tänapäevani. Ansamblisse kuuluvad Taavi Kerikmäe, Ekke Västrik, Doris Hallmägi, Tarmo Johannes ja Juhan Vihterpal, külalisena Anna-Liisa Eller. Kontserti toetab visuaalidega Tencu. EMA koostöö Sven Grünbergiga algas 2021. aastal. Seekordsel kontserdil tulevad ettekandmisele albumite „Hingus” ja „OM” paremik, muusika ikoonilisest ulmetrillerist „„Hukkunud alpinisti“ hotell” (1979) KUULA SIIT EMA abil ka Grünbergi uuem looming.

17. juunil Tallinnas toimuv kontsert on Baltikumis ainus ja sellel näeb Jarre’ile omast uuendusmeelset lavapilti, milles segunevad atmosfääriline elektroonika, laseršõu, visuaalsed efektid ja ainulaadsed instrumendid.

Kommentaarid
Tagasi üles