Päevatoimetaja:
Katrin Lust
(+372) 56681734

Laibach Tallinnas juba teisipäeval!

Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Toimetaja: Elu24
Copy
LaibachKunstDerFuge
LaibachKunstDerFuge Foto: BDG

Teisipäeval, 17. veebruaril astub Rock Café's üles teatraalindustriaal-kollektiiv Laibach. Spetsiaalse teatraaldramaatilise DJ-kavaga astuvad üles Von Kahli Teatri näitleja Taavi Eelmaa ja Anders Melts / DJ 4-got-10 (Forgotten Sunrise) .

Nii Taavi kui Anders on Laibachist alati lugu pidanud ning nende back2back DJ-sett enne ja peale kontserti saab olema vääriline ja väärikas kummardus bändile: suursugune, teatraalne, võimukas ja võimas. «Kindlasti ei puudu setist ka MUST huumor ja äratundmisrõõm,» lisab Anders kavalalt.

Laibachi fenomeni seletavad lahti Taavi ja Anders nii:

Taavi Eelmaa (Von Krahli Teater): «NSK State does not exist in the real, three-dimensional space and has no physical territory; it's only territory is the dimension of the Time.»

Nii algab sissejuhatav tekst Neue Slovenische Kunsti nimelise virtuaalse riigi piiril, ehk siis selle riigi kodulehel. Laibach asutas imaginaarse riigi aastal 1984, neli aastat peale oma esimest avalikku esinemist, koos ühe maalikunstike rühmituse ja ühe teatritrupiga, jäädes vastutavaks nö. ametliku muusikaosakonnana. Riigil on oma passid ja konsulaadid ning netis võetakse kodakondsustaotlusi vastu ööpäevaringselt.

Juba paljalt selle faktiga on Laibach tihtipeale liigtõsimeelsele morni muusika fännile liiga «teater». Lihtsale teatrisõbrale aga muusikaliselt liiga intellektuaalne». Mis teha, c'est la vie - tõde ongi enamjaolt kahepalgeline, jõhker, vastuoludega terroriseeriv ning segadusse ajav.

Just sellest punktist algabki minu jaoks Laibachi unikaalsus, vaimukus ja mõju erinevatele kultuurilistele, filosoofilistele ja poliitilistele aspektidele, mida on raske ülehinnata.

Loomulikult - Laibachi juured on ooperis ning see lubab tal hoida oma üleelusuurust maski enda ees nii kaua, kuni mõni nõrgem närvikava tõepoolest seda uskuma ja tõsiselt võtma hakkab. Ooper on üldse raske žanr - eelkõige selle poolest, et kui kord juba oled meloodiliselt välja öelnud, et oled «suurem kui elu» siis peab jätkuma mojot «elust suurem» olla kuni terve «Das Ring Der Nibelungen'i» lõpuni, muidu hakatakse saalis naerma.

Sellist monumentaalsust on suutnud kristliku ajaarvamise järgi aastaks 2009 välja kanda ainult kolm organismi - Richard Wagner, Kurat ja Laibach.

Anders Melts (Forgotten Sunrise, Röntgen / R2, Beats From The Vault): «Laibach on artist, kes oskab kunsti suurelt ja auväärselt rahvani tuua. Neis on stiili ja väärikust ning sirget selgroogu. See Kunst ei ole oma nime saanud peale juhuslikku äpardust vaid on selleks teadlikult vormitud. Laibach on kindlasti kollektiiv, kellele vaadatakse alt üles ka siis kui neid ei mõisteta. Vaevalt, et leidubki inimest, kellele kõik nende erinevad aastatega loodud tahud korda läheksid. Ka minu jaoks on Laibach eelkõige fenomen iseenesest.

Neil on sigahäid üllitisi kui ka arusaamatuid asju. Aga eks see olegi midagi, mis teeb neist täiusliku kompoti. Seda enam on lahe olla teadmisega, et avastamisrõõmu nende loomingus leiaks kindlasti surmatunnini.

Nende ideed on unikaalsed ja kordumatud nagu ka nende kontserdid. Kui sa jääd ühest Laibachi tuurist ilma, siis võid teada, et samasugusena sa neid enam järgmisel tuuril kindlasti ei näe. Nad on nagu trupp näitlejaid, kes esitavad erinevaid tükke erinevatel hooaegadel. Laibach on bänd, kellelt mul kui väikesel muusikul on väga palju õppida.»

Aastal 2007 lõpetas Laibach publiku vaimustus-ovatsioonidega Rabarocki festivali ja nüüd on nad tagasi eksperimentaalse teosega LaibachKunstDerFuge, mis on bändi nägemus Johann Sebastian Bachi fuugadest «Die Kunst der Fuge». Teose esiettekanne toimus 2006. aastal Bachi festivalil Leipzigis.

LaibachKunstDerFuge on 90 minutiline avangardne installatsioon-etendus surround-soundi ja visuaalidega, mida on ette kantud nüüdismuusika-festivalidel, kirikutes, teatrites ja rockifestivalidel - kontseptuaalteos, mis ühendab viusaalkunsti, klassikalise muusika, elektroonika ja industriaali.

Laibach on ise oma uusimat teost kirjeldanud nii: «Ajatu süntees 18. sajandi bachilikust kontrapunktuaalsest korrast ja hilisematest saksa stereotüüpidest, mida esindas millenniumi lõpus Kraftwerk.»

Märksõnad

Tagasi üles