Esiteks keelatakse õigeusk ära,
teiseks põletatakse kirikud,
kolmandaks küüditatakse õigeusklikud minema.
Minu küsimuse peale, et kuhu küüditatakse, vastas kepsakas mutt lihtsalt, et "ära".
Tädi ei saa milleski süüdistada. Kui me vaatame Kuremäe kloostrist Tallinnasse imbunud Varro Vooglaiu nunnadest külmetavaid partisane, siis saame ju täpselt aru, kust sihukene idiootne sisend tuleb. Selja taga on Moskva, ei sammugi tagasi – nagu sõjas.
Demokraatia, valitsemise väärvorm
Seda, et vene õigeusku kasutatakse imperialistlikel eesmärkidel, teati juba ammu, kohati suudeti sellest aru saada isegi läänes, näiteks Assen Ignatov, Saksa ida- ja rahvusvaheliste uuringute instituudi teadur, märkis juba 1994. aastal: "Poliitiliselt alati aktiivsed vene teoloogid ja vaimulikud näevad demokraatias valitsemise väärvormi, kuna käsuliin ei kulge seal vertikaalselt, kus kõige ülal asub riigipea, siis patriarh jne."
Poliitiliselt alati aktiivsed vene teoloogid ja vaimulikud näevad demokraatias valitsemise väärvormi.
Vene kirik on kogu aeg pannud ohtralt kirikuvande alla oma preestreid, kes kipuvad peasuunast kõrvale hoidma või selles kahtlevad, aga ka keskvõimuga vastuollu läinud riigialamaid. Vähemalt ühel korral sai see au osaks isegi Vene Riigiduuma liikmele. Selleks oli Gleb Jakunin, kel jätkus julgust kirjutada raamat "Moskva patriarhaadi tõeline pale" – vene kiriku ja KGB läbipõimumisest. Ja siis olid muuseas "liberaalsed 1990ndad", mitte tänane Putini režiim.
Vaenlased läänest
Umbes samast ajast meenub veel üks eriti radikaalne kuju, kes tänases mõttes polekski teab mis radikaalne. Räägin Laadoga metropoliit Joannist, kellele kuulub mõttekäik: "Kõik demokraatia ideed on valedest kokku mätsitud." Sama Joann protesteeris ka inimõiguste vastu: "See alus on kunstlik ja võlts, mis kuulub lääneeuroopaliku mõtteviisi juurde ning on vene eneseteadvusele sügavalt võõras."