«Ma olen täiesti šokis selle automaksu olukorra üle,» kirjutab õpetaja ja nelja lapse ema Triin Türk, kelle hinnangul on automaks järjekordne näide sellest, kuidas riik oma inimesi koormab.
ARVAMUS ⟩ Õpetaja ja nelja lapse ema automaksust: järjekordne näide sellest, kuidas riik oma inimesi koormab (14)
Täna logisin EMTAsse, et vaadata, mille eest mulle arve saadeti. Laadisin faili alla – ei avane, fail väidetavalt vigane. E-kirjas olid ainult summad, ilma ühegi selgituseta. Mitte ühegi auto registreerimisnumbrit ega viidet, mille eest täpsemalt automaksu maksta tuleb!
Kirjutasin EMTAsse, et küsida täpsustusi, ja automaatvastaja teatas, et kiri ei jõudnud kohale. Kas see ongi see tase, mida riigilt oma inimestega suhtlemisel oodata?
Olen õpetaja – amet, mis peaks olema ühiskonna alus. Meie töö tulemusi nähakse igal pool – nendes lastes, keda õpetame, ja nende tulevikus, mida kujundame. Palgad on naeruväärsed, samal ajal kui vastutus on tohutu. Me anname endast parima, et lapsed õpiksid ja kasvaksid, aga ka meie enda pered peavad selle kõrval ellu jääma.
Olen nelja lapse ema. Ja mida teeb riik? Vähendab lastetoetusi ajal, mil kõik hinnad tõusevad – toit, riided, kommunaalid. Minu palga ja toetuste vahele jääb lihtsalt tühjus. Ja nüüd saadab riik mulle mingisuguse märkimisväärselt suure arve. Fail ei avane, selgitusi pole. Üks sõnum ainult: «Maksa ära!» Aga mille eest? Ja miks sellisel viisil?
See ei ole lihtsalt makse!
See on järjekordne näide sellest, kuidas riik oma inimesi koormab hoolimata sellest, kas nad selle koormaga toime tulevad või mitte. Sellises olukorras, kus inflatsioon sööb niigi õhukeseks venitatud eelarve, on uute maksude kehtestamine täiesti vastutustundetu.
2024. aasta lõpus oli Eesti inflatsioon endiselt üks kõrgemaid Euroopa Liidus, jõudes ligi nelja protsendini, samal ajal kui palgad tõusevad aeglasemalt ja elukallidus aina tõuseb. Lisamaksud sellises majanduskliimas löövad kõige valusamalt just neid inimesi, kes juba elavad palgapäevast palgapäevani.
Lisaks pole automaks sugugi väike koormus. See ei puuduta ainult luksusautosid – see tabab igapäevaseid töötavaid inimesi, keda juba vaevab kütuseaktsiis, tõusnud liisingukulud ja elamiskulud.
Automaks ei ole roheline maks, nagu seda on meile reklaamitud – see on lihtsalt järjekordne viis riigieelarve lappimiseks, ilma et pakutaks selget visiooni, kuidas see raha meid, tavalisi inimesi, aitama peaks.
Ja kõige hullem – ma tean inimesi, kes on selle summa juba ilma küsimata ära maksnud. Nad ütlevad mulle: «Ah, mis sa virised, see pole ju suur summa». Aga asi ei ole summas! Asi on põhimõttes. Meil on õigus teada, mille eest me maksame. Meil on õigus läbipaistvale ja ausale riigile, mitte sellisele, mis peidab selgitused ja sunnib meid pimesi kaasa mängima.
Ma tunnen, et riik sõidab meist kõigist lihtsalt üle.
Olen nii vihane, et tahaks päriselt oma autod ja motikad kuskil ristmikul põlema panna, et lõpuks jõuaks sõnum Toompeale: sedasi ei käituta oma inimestega! Sedasi ei ehitata usaldusväärset ega hoolivat riiki. Kui kaua me veel niimoodi vaikime ja kannatame?
«Kes elab usalduses, sureb reedetuna.» Just nii ma end täna tunnen – reedetuna riigi poolt, kes peaks oma inimesi hoidma, mitte hävitama.
Tänu selle automaksuteemalise postituse levikule sotsiaalmeedias olen mõistnud, kui keerulises ja ebamugavas olukorras on ka maksu- ja tolliameti töötajad. Kuigi nemad täidavad lihtsalt valitsuse käsku ja on sõnumitoojad, peavad nad iga päev tegelema inimeste pahameele ja frustratsiooniga, mis tekib sellest absurdist.
Ka nemad on inimesed – vennad, õed, emad, isad, vanaemad, vanaisad –, kellel on samuti omad vaated ja tunded. Klienditeenindajad, kes peavad neid vihaseid kõnesid vastu võtma, on ausalt öeldes ühed selle süsteemi ohvritest.
Kui juba maksu- ja tolliameti töötajad tunnevad end sellises olukorras halvasti ja näevad, et süsteem on läbi mõtlemata, siis oleks aeg neilgi julgust koguda. Tuleks püsti tõusta ja selgelt välja öelda, et see maks on ebaõiglane ja läbi mõtlemata. Kui sõnumitoojad ise astuksid välja ja annaksid valitsusele mõista, et midagi on valesti, võiks see lõpuks viia muutusteni. Vaikus ja leppimine ei aita kedagi – ei neid ega meid.
Maksu- ja Tolliamet selgitab:
MTA tulumaksu osakonna teenusejuht Avely Raid-Lelov ütleb, et tõepoolest saadab MTA alates möödunud nädalast e-kirja ja tekstisõnumiga teavitusi, et sõidukiomanikud või vastutavad kasutajad teaksid meie e-teenuste keskkonnas e-MTA oma mootorsõidukimaksu maksuteatega tutvuda. «Sõnumites on juhised selle kohta, kuidas maksuteatega tutvuda, ent sõiduki andmeid ja maksusummat seal toodud ei ole. Kui olete e-MTAsse sisse loginud, saate maksuteate alla laadida, valides Suhtlus – Dokumendid või Maksud – Mootorsõidukimaks – Mootorsõidukimaksu teated,» juhendab ta.
«Vastates massteavitusena saadetud e-kirja aadressile, juhtub tõesti nii, et MTAni kiri ei jõua ja kirjutaja saab selle kohta kohe automaatvastuse. Kliendid saavad meiega ühendust, kirjutades aadressile eraklient@emta.ee. Oleme ka arvamusloo autoriga otse suhelnud ja muu hulgas seda nüanssi selgitanud,» lisab MTA esindaja.
Ta ütleb ka, et maksuteate alla laadimise ja avamise võimalus võib sõltuda seadme tehnilisest valmisolekust. Kuna maksuteade on digitempliga kinnitatud dokument, saab seda avada seadmes, milles on digitaalselt allkirjastatud failide avamiseks mõeldud tarkvara.
Raid-Lelov selgitab, et maksuteate avamisel saab tutvuda kõikide maksumaksja nimel olevate sõidukite maksusummaga kokku. Maksuteate lisades on toodud ka iga sõiduki registreerimismärgid ja vastavad aastamaksu suurused, millest kogu maksusumma koosneb.
«Enamikul maksumaksjatest on nüüdseks mootorsõidukimaksu maksuteated e-MTAs kättesaadavad. Kõikidele sõidukiomanikele teeme need e-MTAs kättesaadavaks hiljemalt 15. veebruariks 2025 ja teavitame sellest ka e-kirja või tekstisõnumiga. Juhul, kui mootorsõidukimaksu kohta tekib küsimusi, soovitame tutvuda korduma kippuvate küsimuste ja nende vastustega MTA kodulehel.»
«Vajadusel saab abi ka MTA klienditeeninduselt. Kuna nii mootorsõidukimaksuga kui ka teiste teemadega seoses on meie klienditoe poole pöördujaid tavapärasest rohkem, palume varuda kannatust. Aitame ja juhendame iga pöördujat esimesel võimalusel,» ütleb Maksuameti esindaja.