Esmaspäeval võtab Kanal 2 saade «Kuuuurija» luubi alla Aravete krossiraja ümber puhkenud konflikti, kus raja haldaja Tuljo Martin ja Järva vald on sattunud teravasse vastasseisu. Martin kahtlustab, et süüdistused prügimajanduse eiramises ja ebaseaduslike raietööde osas on vaid ettekäänded, mille taga on maa-ala kruusavarud. «Rail Balticule oleks see ideaalne,» väidab ta.
KLIPP ⟩ Esmaspäeval «Kuuuurijas»: Järva vald teeb Aravete krossirajale kulukaid ettekirjutusi, haldaja kahtlustab seost Rail Balticuga
Tuljo Martin meenutab saates, kuidas ta 1990ndatel hakkas rajama seda, mida võib pidada tema elutööks. «Siin oli vana karjäär, tol ajal kolhoosiaegne auk,» räägib ta. Aastate jooksul on sinna ehitatud hüpped, kurvid, paigaldatud piirded ja kastmissüsteemid, mis on tehtud enamjaolt Tuljo enda vahenditest. Mees nendib, et krossirada on andnud piirkonnale tuntust ja tähelepanu. «Ütleme niimoodi – krossirada kui ka Aravete kardirada on tegelikult selle Aravete üldse kaardi peale toonud.»
Tuljo on pidanud aastakümneid lepingut vallaga, mille alusel kuulub maa vallale, kuid on antud mittetulundusühingule Star Racing kasutamiseks kuni aastani 2038. Tuljo sõnul on aga viimase aja suhted vallaga muutunud aina keerulisemaks.
Konflikt sai alguse, kui vallavõim süüdistas Martini mittetulundusühingut prügimajanduse eiramises ja esitas 32 000-eurose trahvinõude. Tuljo sõnul leidsid ametnikud ülevaatuse käigus krossirajalt erinevat prügi: tühje pudeleid ja kanistreid, kilelinte ja muud prahti.
Tuljo asus koos perega krossirada koristama, lähtudes valla ettekirjutuses toodud piltidest. «Koristasime kõik selle sodi ära – metsast lindid ja kõik, mida nägime. Ja mingi hetk jälle tuleb kiri, et seal on veel paar mingit asja – kanister või mis asi seal oli. Koristasime need ka ära. Siis tuli uus kiri, et kuna me oleme ilusti ära koristanud, siis trahvi ei tee.» Kuigi rahatrahvi lõpuks ei määratud, siis sellega probleemid ei lõppenud.
Valla järgmine etteheide puudutas väidetavat ebaseaduslikku raiet, mis olevat tekitanud kahju 10 000 euro ulatuses. Martin kinnitab, et kõik võsa ja puudega seotud hooldustööd olid kooskõlastatud ja olnud vajalikud raja korrashoiuks. «Meid süüdistati koguni metsavarguses,» märgib ta, viidates valla järjekordsele nõudekirjale, mis esitas 9000 euro suuruse kahjunõude.
Saates kommenteerib olukorda Järva valla abivallavanem Siim Umerov, kes rõhutab, et kõik valla tegevused lähtuvad seadusest ja vallavara heaperemehelikust kasutamisest. See aga tekitab 30 aastat valla maal asuva krossiraja ja selle ümbruskonna eest hoolitsenud Tuljos tuska: «Selline tunne jääb nagu keegi ei austa sinu tööd.»
Segaduse taga varjatud motiivid?
Tuljo usub, et valla tegelik eesmärk võib olla maa võõrandamine ning selle kasutamine Rail Balticu või muude arendusprojektide jaoks. «Ütlesin, et ainult öelge hind, et ostan maa ära. Sain vastuseks, et see pole müügis,» märgib ta. Mees arvab, et tõelised motiivid peituvad maa-ala väärtuses. «Järva vallas on järjest tekkinud karjääritaotlusi. Siit saab kruusa, kõike saab ju veel võtta – siin materjali oleks – Rail Balticule oleks see ideaalne,» kahtlustab ta.
Kõigest lähemalt kuuleb esmaspäeval kell 20.30 Kanal 2 saates «Kuuuurija».