Päevatoimetaja:
Katrin Lust
(+372) 56681734

«Pilgeni täis, inimesed kukkusid üksteise otsa.» Muudatus bussiliiniga teeb pealinlastele tuska

Alates 21. oktoobrist rakendati Tallinna bussiliinile nr 40 olulised muudatused. Foto: Peeter Langovits / transport.tallinn.ee / Elu24 kollaaž
Copy

«Väga halb ja kohutav muudatus,» leiab Tallinna elanik ja viitab 21. oktoobril käima lükatud muudatusele bussiliiniga number 40. Muudatus teeb tuska paljudele, kuid on ka neid, kelle arvates oli see ainuõige otsus. 

«Viimase aasta jooksul oleme täheldanud märkimisväärset sõidunõudluse ümberjaotust liinilt 40 liinile 35,» kommenteeris Tallinna transpordiamet olukorda Elu24-le.

Alates 21. oktoobrist, koolivaheaja esimesest päevast, jõustus Tallinnas uue ja kaasajastatud liinivõrgu 2. etapp, mis tõi endaga kaasa muudatuse bussiliiniga number 40, vahendab Talllina Linnatranspordi (TLT) kodulehekülg.

Kokku mõjutas muudatus 15 bussiliini, bussi number 40 muudatus seisnes selles, et liin liideti bussiga nr 51. Lisaks sellele muutus ka varem lõõtsabussina liikunud 40 väiksemaks ning sõidab harvem kui varem.

TLT avaldas, et teeb liinimuudatusi planeeriva Tallinna transpordiametiga tihedalt koostööd, et tagada sujuv üleminek ja anda sõitjatele võimalikult palju infot uute liinide kohta. 

Mitu päeva pärast muudatust ilmus aga avalikku «Pelgulinna» Facebooki gruppi nördimust väljendav postitus, mis puudutas just bussiliini number 40 ja sellele rakendatud muudatusi. Enam kui 300 kommentaari kogunud postituse all avaldavad paljud pealinlased pahameelt, et selline muudatus tehti.

«Hüvasti, buss nr 40! Saan aru, et meil oli siiani tegemist luksusteenusega, sisuliselt nagu takso linna 10 minutiga,» avaldas postituse autor 24. oktoobril ühismeedias.

Kommentaarile, et buss siiani sõidab, vastas postituse autor: «Sõidab täpselt poole harvem ja poole väiksem buss.»

«40 oli niigi ülerahvastatud ju,» märkis keegi.

«Väga nõme igal juhul....» lisas keegi kurvalt. «Ja praegu on veel koolivaheaeg, paljud inimesed linnast ära,» viitas postituse autor sellele, et olukord võib saabuval esmaspäeval hullemaks minna.

Postituse autor kirjeldas: «Sõitsin kolmapäeval kell 10, buss oli pilgeni täis, inimesed kukkusid üksteise otsa, Vabaduse väljakule jõudes olid inimesed juba väga vihased.»

Keegi esitas kommentaariumis küsimuse: «Jääb arusaamatuks, miks 40, 35 ja 66 pandi ühte ja samasse kohta sõitma. Kui on poliitiline otsus, et iga buss viib Lasnamäele, kas siis 40 poleks võinud sõita bussijaama ja Ülemiste linnaku piirkonna kaudu?»

Sellele küsimusele vastas pealinlane, kes valjuhäälselt bussiliini muudatust kiitis: «Päris üks ja sama koht siiski pole. Lasnamäe on suur ja lai ja kõik need sõidavad eri teed pidi. 35 läheb Selisse, teised kaks Priislesse. Ma ise oleksin ka pigem 40 millegi muuga kokku liitnud või siis saatnud 40 Pelguranna asemel Kopli lõppu.» Teises kommentaaris väitis härra, et tegeleb selle valdkonnaga iga päev ning lükkas kõigi kritiseerjate väited ümber.

«Viimased kolm päeva on olnud koolivaheaeg, seetõttu ongi buss tühi,» viitas keegi sellele, et muudatuse esimesel nädalal on tegelikku olukorda raske hinnata.

Sellegi poolest on tipptundidel olukord pealinlaste sõnul halb: «Buss võib sõita aga intervall pikem, lühikesed bussid ning inimesed nagu kilud karbis. Tipptunnil olukord päris hull – katsuks kuidagi bussi saada... Ning siis me räägime viirustest ja inimeste tervisest ning distantsi hoidmisest tervise nimel.»

Koolilastele mõeldes kommenteeris keegi: «Number 40 teenindab Euroopa kooli, Pelgulinna kooli, Ristiku põhikooli, Avatud kooli ja PERGi õpilasi. Järgmine nädal algab jälle kool ja alles siis saab näha reaalset pilti näiteks alates kella 14.»

Bussiliin nr 35.
Bussiliin nr 35. Foto: Kuvatõmmis transport.tallinn.ee lehelt

«Viiest koolist neli ei ole piirkonnaga koolid, st ülelinnalised. Juba enne liinide ühinemist, graafiku hõrendamist ja lühikesi busse olid bussid rahvast täis. Kolme kooli päev algab ajavahemikul 8.30–9.00. Seega peaks kella 8–9 olema tihedam graafik. Linna poole minekul alates kella 14. Ja ei tasu unustada, et PERG lõpetab nt pärast kl 16 ja siis valgub korraga bussipeatustesse ligi 700 õpilast, järgmine aasta 1100. Oleks tore, kui graafikute tegemisel arvestataks koolide ehk õpikohtade päevakavadega, et ka teised inimesed peale õpilaste bussi peale mahuks,» avaldas pealinlane oma arvamust.

Mitmel korral tuli kommentaarides jutuks buss nr 35, mis sõidab bussi nr 40 peaaegu identset marsruuti. Ka sõidugraafik on kahel bussiliinil üpris sarnane.

«Miks kõik bussid peavad Lasnamäele käima? Miks peab Lasnamäel elaval inimesel olema mugav igale poole ümberistumata saada ja meie, kesklinna elanikud, peame nüüd hakkama ümber istuma,» kommenteeris varem bussiga nr 40 iga päev liikunud pealinlane Elu24-le. 

Jällegi astus valdkonnaga kursis olev härra liinimuudatuse kaitseks välja, seda samas avatud Facebooki grupis oma enda postitusega. «Ma näen, et kiputakse nurisema palju 40. liiniga seoses. [...] Pelguranna inimesed olid ära harjunud 40ga. Oli üks liin, mis sisuliselt tegi kahe liini töö ära. Nüüd korrigeeriti seda olukorda normaalsemaks. Muudatuste eesmärk oligi 40 ja 48 vahetada omavahel bussides ära ja ühtlustada intervallid. Täna töötab 48 asemel 35 terve päeva iga päev lõõtsabussidega ja liin on viidud Viru ringile, läbides Hobujaama ja Viru peatust Pelguranna suunal. Lisaks on lõõtsabussil palju parem sõita laial Sõle tänaval selmet sõita kitsal Ristiku tänaval,» tõi kodanik selgituseks. 

Bussiliin nr 40.
Bussiliin nr 40. Foto: Kuvatõmmis transport.tallinn.ee lehelt

«Ei veena see jutuke karva võrragi. Lihtsalt linnaviletsuse tegevuse õigustamine,» kostis keegi. 

«35 on väga pikad vahed. Lisaks sellele kipub hilinema (ilmselt seetõttu, et väga pikk liin on, kuskil istub ikka ummikus). Esmaspäeva hilines 17.34 Taksopargi peatustesse 12 minutit. Kuna olin arvestanud, et sellega saan täpselt Tallinna Ülikooli juurde vajalikuks ajaks, siis oli nii suur hilinemine ikka väga häiriv,» viitas keegi liini 35 puudusele.

«Buss 40 oli pika bussinagi hommikul ja õhtul puupüsti täis! Lühike buss teatud kellaaegadel on ikka väga-väga raske variant. 35 hommikul on täiesti surnud liin linna pääsemiseks, kuna istub Tulika pudelikaelas kinni,» lisas naisterahvas. 

«Mul on ka väga kahju, et 40 liin pekki keerati,» võttis keegi teema lühidalt kokku.

Transpordiamet lubab kooli ajaks liigendatud bussi

«Muudatuse eesmärk on see, et liin 35 on suurema veovõimega ning otsema liikumisteega magistraalliin, mis sõidab Põhja-Tallinnast kiiremini kesklinna. Liin nr 40, läbides väiksemaid ja kitsamaid tänavaid nii Põhja-Tallinnas kui ka Lasnamäel, on lühema bussiga n-ö tugiliin,» kommenteeris Tallinna transpordiameti kommunikatsioonispetsialist Roberta Valtenberg Elu24-le.

«Viimase aasta jooksul oleme täheldanud märkimisväärset sõidunõudluse ümberjaotust liinilt 40 liinile 35 Põhja-Tallinnas ning praeguseks kasutavad laias laastus pooled elanikud juba liini 35, millele oleme jooksvalt lisanud ka väljumisi, et ära teenindada suurenenud sõidunõudlust.»

Transpordiamet usub, et kiiremat ning otsemat liikumisteed hakkab kasutama veelgi suurem osa põhjatallinlasi. «Seetõttu on võimalik liinil 40 rakendada lühikesed bussid. Koolivaheajal saime aimu, et liini 40 nõudlus on piisavalt suur, et koolilaste naasmisega liiklusesse on vaja liigendbusse ning sellest nädalast on tipptunnil liini 40 teenindamas liigendbussid,» lisas Valtenberg lõpetuseks.

Märksõnad

Tagasi üles