Skip to footer
Päevatoimetaja:
Katrin Lust
(+372) 56681734
Saada vihje
Tellijale

Laulja ja laulukirjutaja Emily J: mõtlesin, et tahaks olla Kakumäe emme ja mitte millegi pärast muretseda

«Tahan üle kõige olla Kakumäe emme, et mu veres voolaks Aperol Spritz ja Arigato spordiklubis teaks mind igaüks,» laulis Emili Jürgens, artistinimega Emily J ühel päeval TikTokis. Hittlooks saanud lugu sündis vaid tunniga, kuid laulukirjutamine alati nõnda lihtne ei ole.

Seda koges Emily septembris Lõuna-Koreas, kuhu ta varsti tagasi läheb ning üle ilma tuntud Kpopi bändile võimalikku hittlugu kirjutama hakkab.

Tuleva aasta märtsis oma 24. sünnipäeva tähistav Emili Jürgens on vaatamata noorele eale kohalikul muusikamaastikul saatnud korda juba päris palju.

Emili esimene projekt «My Love 2 U» ilmus kuus aastat tagasi koostöös elektroonilise duoga Wateva, kuhu kuuluvad Hugo Martin Maasikas ja Kris Evan Säde. Noor laulja ja laulukirjutaja oli toona vaid 16-aastane.

Lugu on praeguseks Selected Youtube'i kanalil kogunud üle 2,6 miljoni kuulamise ja see sai 2018. aastal MyHits Awardsil aasta hittloo nominatsiooni ning veetis mitmeid nädalaid raadiojaamade edetabelite tippudes. Aasta hiljem, 2019, osales Emili Eesti Laulul looga «Hold Me Close», millega teenis ta endale välja koha finaalis.

Järgnevatel aastatel tegi ta mitmeid koostöid ja kirjutas ühtlasi lugusid sellistele tuntud artistidele nagu Jüri Pootsmann, Liis Lemsalu, Karl Killing, WATEVA, Elina Born ja Púr Múdd. 2024. aastal sai Emili Eesti Muusikaauhindadel Stig Rästa, Andres Kõpperi ja Frederik Küütsi kõrval nominatsiooni aasta laulukirjutaja kategoorias.

Lühikese ajaga on Emili Jürgens ehk Emily J teinud koostööd nii kodumaiste kui välismaiste artistidega.

Lisaks kodumaistele artistidele on Emili jõudnud koostööd teha ka välismaiste artistidega, nagu näiteks Don Diablo, Lucky Luke, LANNÉ ja AXMO

Praegu näib, et maailm on Emili jaoks valla, sest andekas eestlanna on saanud jala ukse vahele ka Lõuna-Korea muusikaärisse. Just sellest, kuidas septembris kauges Aasia riigis käinud Emilile sealne tööeetika ja elu mõjus, ühel vihmasel sügispäeval vestlesimegi. Tallinna kesklinnas asuva plaadifirma FAAR Music stuudios räägib Emili ka sellest, milliseid on tema tulevikuplaanid. 

Muusika, mis nõuab annet

Suve lõpus TikTokis humoorika ja iroonilise looga «Kakumäe emmed» tähelepanu pälvinud Emili jaoks on sügis alanud tegusalt. Nädal pärast TikToki avaldatud hittlugu ilmus Emili artisti nime alt Emily J singel «Kõrgustes».

Paar nädalat hiljem, septembri lõpus, lendas Emili juba tuhandete kilomeetrite kaugusel asuvasse Lõuna-Koreasse, et omandada uusi teadmisi laulukirjutamises Kpopi žanris. 

«Eesti muusika sobib meie turule lihtsalt palju paremini, aga seal, Koreas, juba oodatakse suuri arranžeeringuid.» – Emili Jürgens

Võimaluse sai Emili tänu FAAR Music plaadifirmale. «Nad on võtnud mind oma tiiva alla ja me oleme koos alustanud kõigega, sest Eesti ei ole eksportinud muusikat väga üldse, vähemalt sellist kommerts- ja raadiosõbralikku muusikat. Ja ma tunnen, et me oleme suhteliselt esimesed, kes proovivad siit Eesti turult natuke välja saada,» kirjeldas Emili.

Eestlasi on muusikamaastikul Emili sõnul viimastel aastatel rohkem märgatud.

Kusjuures FAAR Musicu alt käis alles hiljuti Los Angeleses Grammy võitjatega muusikat kirjutamas Karl Killing. «Alguses tundus USA mulle väga võõras – 3–4 päeva kogesin täielikku kultuurišokki,» tunnistas Karl oktoobri keskel.

«Ma ei ütleks, et Kpop on minu lemmikžanr, mida kirjutada. Mulle meeldib see piisavalt, et ma võin seda teha iga päev,» viitab Emili oma kogemusele Lõuna-Korea muusikamaastikul.

Erinevus Eesti muusika ja Kpopi vahel on Emili sõnul järgmine: «Kõige suurem erinevus on see, et Kpop on natuke rohkem kastist väljas. Ta on kindlasti julgem oma akordide poolest, seal minnakse rohkem kastist välja lugude ja arranžeeringutega.»

«Eesti muusika sobib meie turule lihtsalt palju paremini, aga seal, Koreas, juba oodatakse suuri arranžeeringuid, et kõik need iidolid (Kpopi artistid – toim) näitaksid oma vokaali, mida seal väga hinnatakse.» Just viimane on miski, mis meeldib ka Emilile endale, sest ka tema näitab meeleldi oma vokaalseid oskusi.

Emili Lõuna-Korea pealinnas Seoulis asuvas stuudios.

Selleks, et laulukirjutajad teaks, mida mõnest Kpopi loost oodatakse, saavad nad enne stuudiosse astumist lühitutvustused sellest, milline peaks lugu olema. «Mingid raamid on juba ette antud. Aga kogemus on näidanud, et vahet pole, mis sul seal tutvustuses on, käiku läheb see lugu, mis on hea lugu.»

Eestlasi on muusikamaastikul Emili sõnul viimastel aastatel rohkem märgatud. «Meid avastatakse vaikselt, sest meil varem ei ole aega ega ressursse olnud, et olla sama suur kui Rootsi, Saksamaa või UK.»

«Seal on tööeetika ikka hoopis teistsugune.» – Emili Jürgens

«Aga ükskõik, kus mina või teised kirjutajad oleme käinud, on nii-nii hea mulje jäänud meist, mulle endale nagu tundub. Kõige parem märk sellest on see, kui nad tahavad uuesti koostööd teha,» viitas Emili ja tunnistas, et Lõuna-Koreasse kutsuti teda tagasi juba novembriks.

«Ma olen tavaliselt esimene eestlane, kellega nad kohtuvad ja arvavad, et see on mingi väljamõeldud riik,» lisas Emili, kuid täpsustas, et selline olukord on tal ette tulnud näiteks sakslastega. 

Emili kuulab kõiksugu muusikat ning kuigi ta ei nimeta Kpopi oma lemmikuks, on ta selle žanriga kursis. 

Laulukirjutajaid oli sattunud sinna ka mujalt Euroopast, näiteks Saksamaalt.

Pikemalt Lõuna-Korea muusikamaastikust rääkides tõdeb Emili, et seal loeb anne, mitte tutvused. «Kui Ameerikas pead sa teadma õigeid inimesi, siis Lõuna-Koreas on nii, et ükskõik, kust sa oled tulnud või kes sa oled, nad kuulavad su loo ära. Ja kui su lugu on hea, siis see võetakse käiku. See on see, mis loeb,» kirjeldas laulja.

Nõnda jääb mulje, et Lõuna-Koreas saavad läbi lüüa ka need, kellel tutvused puuduvad, kuid kellel on olemas see miski, mida Kpopi muusika kirjutamiseks otsitakse. 

Seal laulukirjutamise protsessi puhul jäi Emilile silma see, et produtsendid teevad vahel mitu sessiooni järjest, tehes lõpuks tööd mitu päeva jutti: «Seal on tööeetika ikka hoopis teistsugune.»

Eestlannale jäi ma mulje, et üheksa miljoni elanikuga Lõuna-Korea pealinn Seoul ei maga kunagi. Kõige üllatavam oli aga see, et pealinnas ringi liikudes ei leidnud Emili ühtegi prügikasti! «Saad sa aru! Sul tekib päeva jooksul prügi, sa kannad seda endaga kaasas, sest mitte kuskil ei ole prügikaste!» teatas laulja imestunult. 

@thisisemilyj

kui teil on küsimusi kpopi/lõuna-korea kohta lmk !! 🫶🏼

♬ kõrgustes - Emily J

«Isegi nii hullusti oli, et ma olin stuudios ja uurisin, kus on prügikast, siseruumis ju ikka on? Ja produtsent vastas, et neil ei ole prügikasti, meie stuudioomanik ei taha, et läheks sassi ja prügi tekiks,» meenutas Emili, «ja mul oligi see nädal aega, mis ma seal olin, pool päeva kõigist päevadest, oli kott prügi täis.»

Teine, palju positiivsem asi, mida Emili märkas, oli see, et korealased on väga viisakad. «Sessioonides ka, kui midagi taheti, siis ikka paluti ja tänati. Ma ei teagi, kas see on sellepärast, et ma olen välismaalane ja nad tahtsid eriti head külge näidata, aga see viisakus hakkas ikka silma,» meenutas laulja oma aega sealses stuudios ja mujal.

Töö nagu iga teine

Kõigest nädalane reis Lõuna-Koreasse ei jää Emilile viimaseks. Noor laulja tõdeb, et ta sai kutse tagasi minna ja kirjutada lugu tuntud Kpopi bändile. See muidugi ei tähenda, et see lugu sadade või tuhandete seast valituks osutub, kuid võimalus on erakordne. Mis bändiga võib võimalik koostöö toimuda, Emili avaldada ei saa.

Seni, enne kui ta oma laulukirjutamise oskused Kpopi maailmas taas proovile paneb, käib ta FAAR Music stuudios ja tegeleb loominguga.

End defineerides tõdeb Emili, et ta on võrdselt nii laulja kui laulukirjutaja ning aeg-ajalt on hea, et ta saab rolle vahetada. «Mulle nii meeldibki, et ma saan valida rolli, mis parasjagu endale kõige rohkem sobib ja see on hea koht, kus olla. Ma olen tänulik, et saan nii teha.»

Laulu kirjutamise ja loo valmimise protsess on alati erimoodi. Emili tõdeb, et kõik oleneb suuresti loost enesest. «Mul endale meeldib nii teha, et mida rutem see välja saada, seda parem. Sessioonide poolest ka, tean inimesi, kes võivad teha 12 tundi järjest sessiooni. Mina suure pingutamise peale suudan ka seda teha, see on omamoodi väljakutse. Aga ma ise olen kogenud, et selline kaks pool tundi läheb aega, et saada selline põhiidee paika.»

«Siis mulle meeldib jätta see idee korraks marineerima ja seisma, päevaks või kaheks, ja siis tulla selle juurde tagasi. Tegelikult see töö  seal (laulu – toim) taga on päris suur.»

«Tegelikult ma arvan, et inimestel on kopp ees sellest, et jälle mingi artist laulab südamevalust. » – Emili Jürgens

«Mõne looga läheb kuid, nädalaid, aga samas mõni lugu tuleb kohe välja.» Tiktoki hitt «Kakumäe emmed» valmis Emilil samuti kiirelt. «Väga kaua ei läinud, sest see lugu on selline, nagu ta on, aga ma ütleksin, et mingi tunni ajaga panin read paika.»

End defineerides tõdeb Emili, et ta on võrdselt nii laulja kui laulukirjutaja.

Küsimusele, kuidas see Emilit mõjutab, kui tunniga valminud loost saab ühismeedias hitt, kuid lugu, mille kallal on vaeva nähtud palju, jääb selle viraalse hiti varju. «Ma olen selle peale mõelnud, aga oleneb kontekstist.»

««Kakumäe emmed» selles kontekstis, TikToki kontekstis mõjus väga hästi ja ta ongi irooniline. See tuligi inspiratsiooni kohast, üks päev mõtlesin, kurat, tahaks olla Kakumäe emme ja mitte millegi pärast muretseda. Või noh, nii võib näida. See tuli kõik ise paberile, kõik need soovid,» räägib Emili läbi huumoriprisma.

Ta lisab hiljem, et alati ei pea kõike liiga tõsiselt võtma: «Tegelikult ma arvan, et inimestel on kopp ees sellest, et jälle mingi artist laulab südamevalust. Tahaks sellest kastist natuke välja vaadata. Võib-olla just sellepärast on sellel «Kakumäe emmede» lool TikTokis ka hästi läinud.»

Laulukirjutajana on tal iga päev muidugi ka probleeme, kuid sõltub taas kontekstist: «Võrreldes mõnel teisel ametikohal töötava inimesega võib-olla vähem, aga ikka jah, see on ikkagi töö nagu iga teine.»

Kommentaarid
Tagasi üles