Raamatulettidelt leiad Marion Gibsoni teose "Nõidus. 13 ajaloolist kohtuprotsessi", mille avaldas kirjastus Varrak 2024 ja tõlkis Krista Suits. Aga mulle meenus seda sirvides, et eestlased on eelkõige nõiarahvas. Tehke telekas lahti ja näete sadu variante häguseltnägijate tuleproove.
Kuna see teos pajatab Euroopa, Aafrika ja Ameerika nõiaprotsessidest, sigineb sellega seoses viivitamatult soov kiigata meie paljukannatanud kodumaa ajalukku, kus nõidu siiberdab ringi ohtralt, nagu palja tagumikuga tittesid lastekodu tiigi ääres.
Ei möödu hooaegagi, mil teleekraanil ei virvendaks mingi seestunud lõustaga idikas, kes teeb kätega totraid liigutusi ja keerutab kotkasulge
Meie omad on läbi ajaloo hiilanud padulollusega ning suhtumine kõigesse seletamatusse kujundab Eesti palet veel tänapäevalgi. Ei möödu hooaegagi, mil teleekraanil ei virvendaks mingi seestunud lõustaga idikas, kes teeb kätega totraid liigutusi, keerutab kotkasulge, peksab mingi kaikaga vastu põndakut, kolistab trummiga või karjub niisama kuu poole, uu-uu.
Et siinses raamatus meie aja ja geograafiliste paikade kangelastest ei pajatata, lubagem endale põgus ülevaade, Eesti jobud paarutavad läbi sajandite nõiduse asjus muu maailma rekordiomanike seas.
Kõigepealt tuleb meelde kõige lollim kõikidest lollidest, Nõia-Ints, kes oli endal lõusta pastakaga kokku määrinud, sinna mingeid mõttetuid kujundeid peale kaapinud ning kes esindas siinset võurite koorekihti ka Soomes rekkajuhi või tellisekandjana töötades, kes seda enam mäletab. Nõia-Ints oli kohe täiesti rumal – nagu peldiku lampkast. Lauset, mis midagi ka tähendanuks, võinuks tema lõugade vahelt ootama jäädagi.