FOTO Õlletootja reklaam tekitas tulise arutelu. Maarja Punak: kes on see politsei, kes seda soovitab? (3)

Ketlin Kruse
, reporter
Copy
Foto: Elu24 kollaaž / Scanpix

«Õlu, mida politsei ei takista, vaid soovitab» – reklaamib Põhjala enda alkoholivaba õlut. Ehkki ettevõtte üks asutajatest leiab, et ChatGPT abil loodud reklaam on vaimukas ja silmatorkav, väljendas sotsiaalmeedias hämmingut politseikapten Maarja Punak: «Kes on see politsei, kes seda soovitab?»

Linnaruumis tähelepanu köitvat reklaami jagas Xis (endine Twitter) ka politseikapten Maarja Punak, kes kirjutas: «ChatGPT, ära jama. Me soovitame juua praeguste ilmadega kindlasti vett ja kui rooli või ujuma pole plaanis minna, ei tule me ka kellegi õlu joomist takistama.»

«See ju alkovaba õlu?» uurib keegi, misjärel on tekkinud Xis küllaltki tuline arutelu. 

«Kes on see politsei, kes seda soovitab?» küsib Punak. 

«See on retooriline kujund. Kas siis politsei muidu leiab, et isegi alkovaba õlut ei tohiks enne rooli istumist tarbida? Märkusena olgu öeldud, et mu jaoks on see reklaam (ja teised sarnased) samuti problemaatiline, kuna reklaamib varjatult samasuguse ilmega alkohoolset jooki,» sõnab keegi seepeale.

Punak aga tõdeb, et kuna Eestis on ikkagi üks ainus politsei organisatsioonina, siis üks konkreetne firma ei saa neid enda kampaanias nii kasutada: «Neid firmasid on ju palju ja me ei eelista neist kedagi. Me saame soovitada juua vett, mitte Saaremaa või Saku Lätte oma.»

See vastus aga säutsujaid ei rahuldanud. «No samas teistpidi: tekstis on «politsei», mitte PPA või Eesti politsei. Siit endorsement'i välja lugeda on mu meelest natuke kummi venitamine.»

«Laiemas mõttes aga räägime väärtuskommunikatsioonist,» jätkas Punak. «Kas riigiasutus saab ja tohib soovitada erafirma jooki? Mis on ühiskonna ootus? Ma ei ole kindel, aga arutelu on igatahes teretulnud!»

«Põhimõtteliselt sama hästi võiks teha reklaami, kus politsei soovitab autos kasutada Apple CarPlayd,» võtab keegi mõttevahetuse kokku. 

«Panime masina enda kasuks tööle»

Põhjala üks asutajatest Peeter Keek sõnas alustuseks, et on tore, et nende reklaami on märgatud. «Põhjala on alati olnud uudishimulik ja edumeelne ettevõte,» märgib ta, lisades, et kõnealune reklaam on loodud ChatGPT abil.

«Tehisintellekti mõjust ja võimekusest ühiskonda muuta on viimasel ajal palju juttu olnud. Panime siis ka meie masina enda kasuks tööle,» avaldab ta. Käsklus, mis ChatGPT-le anti, oli kirjutada alkoholivaba õllele reklaamlause.

«Me arvame, et tulem on üsna vaimukas ja silmatorkav, mis on alati reklaami eesmärk,» nendib Keek. 

Põhjala Tap Room.
Põhjala Tap Room. Foto: Taavi Sepp

Ta lisab, et keegi neile otseselt kirjutanud ja tagasisidet andnud ei ole, ent viitab Redditi arutelule. «See on tagasiside mida oleme märganud.»

Näiteks kommenteeritakse antud postituse all: «Kui tegemist on alkoholivaba õllega, miks peaks olema kohatu? Lisaks see ChatGPT 3.5, päris humoorikas»; «Iseenesest nutikas aga ikka väga piiri peal, et kellelgi hari punaseks ajada ja anda põhjust reklaamiseaduse muutmiseks. See chatGPT asi ka päris andekas, kuna kui kellelgi on pärast midagi öelda, siis see on ChatGPT tsitaat ja pole nagu suurt midagi vastu öelda.»

Õlle reklaam
byu/Hello_boii inEesti

 

Tagasi üles