Päevatoimetaja:
Katrin Lust
(+372) 56681734
Saada vihje

Puudunud needid said Titanicule saatuslikuks?

Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Toimetaja: Inna-Katrin Hein
Copy
Kaader filmist «Titanic»
Kaader filmist «Titanic» Foto: SCANPIX

Kunagise luksuslaeva Titanic uppumist uurinud teadlaste sõnul võis sellele laevale saada saatuslikuks vilets ehituskvaliteet.

Laevakere metallplaadid neediti kokku terase ja raua segust neetidega, edastab Daily Mail.

Uuring näitas, et osal laevakere metallplaatidel olid needid ebavõrdsete vahedega ning osa neete olid praagid.

Arvatakse, et töötajaid sunniti kiirustama, kuna laevafirma White Star Line omanikud soovisid aluse kiiret valmimist. Sellest võis tekkida lohakusvigu.

Puudunud ja viletsa kvaliteediga needid võisid olla need, mis jäämäega kokku põrganud laevale lõpuks saatuslikuks said.

Väidetakse, et jäämäega sattus kokku laeva see külg, mis oli puuduvate neetide tõttu nõrgem.

«Kui lisada siia juurde veel ka tollased kliimaolud, mis tõid Atlandi ookeani põhjaossa rohkem jääpanku, siis saabki järeldada, et Titanic oli katastroofikursil,» arvasid asja uurinud.

Titanic lahkus Suurbritanniast Southamptoni sadamast 10. aprillil 1912. Laev põrkas Atlandi ookeani põhjaosas Newfoundlandi lähedal jäämäega kokku 14. aprillil kell 23.40 laeva aja järgi. Kolm tundi hiljem oli laevafirma White Star Line uhkus ookeanipõhjas.

«Kui Titanic oleks kauem pinnal püsinud, oleksid hädasignaali saanud laevad rohkem inimesi päästa suutnud. Titanicu müsteeriumiks oli, et kuidas sai 46 000-tonnine laev nii kiiresti uppuda,» tõdesid uurijad.

Nende arvates leidub vastus Titanicu konstruktsioonis ning Atlandi ookeanil tollal valitsenud jääoludes.

Aastakümneid spekuleeriti, mis võis Titanicule ta esmareisil saatuslikuks saada ning 1635 reisija ja meeskonnaliikme eluküünla kustutada.

USA uurijate Tim Foecke ja Jennifer Hooper McCarty arvates viis Titanicu põhja järjestikuste vigade jada: vilets navigeerimine ja meeskonna omavahelise kommunikatsiooni puudumine, kapten Edward Smithi valitud vale kurss, päästepaatide vähesus, vaatekorvis binoklite puudumine ja raadioside edasilükkamine.

Sinna juurde lisati nüüd ka Belfasti laevaehitustehase ajaloolised dokumendid Titanicu ehitamise kohta.

Laevaehitusfirma Harland & Wolff oli suure surve all, kuna pidi luksuslaeva ette antud tähtajaks valmis ehitama. Samuti pidi firma kindlustama vajaliku materjali olemasolu.

Arvatakse, et laeva tellinud laevafirma White Star Line tahtis oma konkurenti Cunard Line`i edestada, siis kasutati Titanicu ehitamisel ka viletsat materjali.

Teadlased katsetasid 48 neeti, mis leiti Titanicu vraki juurest ja toodi pinnale. Avastati, et need sisaldavad suures koguses räbu, mis muutis needid mittekvaliteetseks.

Titanic oli ehitatud nii, et laev oleks pinnale jäänud, kui laevakere neli osa veega oleksid täitunud. Kuid jäämäega kokkupõrkel tuli vesi ka viiendasse osasse, mille tõttu laev ei olnud enam tasakaalus.

«Jäämägi pluss vilets ehituskvaliteet olid need, mis selle uhke laeva esmareisil Atlandi ookeani sügavusse viis. Oma rolli mängisid ka inimlikud tegurid  alates laevafirma omanikest, ehitajatest, arhitektist kuni meeskonnani,» selgitati.

Tagasi üles