Itaalias Torino katedraalis asub niinimetatud Torino surilina, mida peetakse kangatükiks, kuhu keerati ristilt maha võetud Jeesus.
Jeesuse ülestõusmine oli optiline pete?
Süsinikumeetodil uurimine näitas, et see pärineb keskajast, kuid siiski on veel palju vastamata küsimusi, edastab Daily Telegraph.
Ka ei ole mitte ükski uuring suutnud lõpuni selgitada, kuidas linale on kujutised tekkinud. Keskajal ei olnud selliseid tipptehnoloogilisi vahendeid, mille abil need tekitada oleks saanud.
Vatikan on veendunud, et tegemist on autentse kangaga, millesse kunagi Jeesus mähiti.
Sellel nädalal ilmus Suurbritannias raamat «The Sign: The Shroud of Turin and the Secret of the Resurrection», milles esitatud väide Torino surilina kohta seab ristiusus oleva kahtluse alla.
Raamatu autor on kunstiajaloolane Thomas de Wesselow, kes uuris Torino surilinaga seonduvat kaheksa aastat.
End agnostikuks nimetav de Wesselow peab surilina autentsena ja peab selle süsinikuuringut valeks. Oma väidete tõenduseks toob ta ära ajaloolisi tõendeid selle surilina kohta keskaegsest Euroopast.
Raamatu põhiteema keerleb ristiusu ühe tähtsama sündmuse – Jeesuse ülestõusmise ja tema surilina ümber.
De Wesselowi väite kohaselt on Jeesuse ülestõusmine optiline pete.
Ristiusu teostes seisab, et Jeesuse jüngrid ja pooldajad nägid, kuidas Jeesus surnuist ellu ärkas. See olevat kindel tõend, et Jeesus oli Jumala poeg.
De Wesselowi arvates nägid apostlid vaid surilinale jäänud jälge Jeesuse näost ja pidasid seda märgiks, et Jeesus on ellu ärganud.
«Tuleb minna 2000 aastat tagasi elanud inimeste mõttemaailma ja näha, kuidas nemad elu nägid,» selgitas autor.
De Wesselowi sõnul nägid apostlid nende jaoks midagi ebatavalist – näopilti kangal.
«Tollal elanud inimesed ei olnud harjunud nägema fotoliku täpsusega pilte. Seda on kinnitanud mitmed antropoloogide ja ajaloolaste uuringud. Isegi maalingud olid tollal üsna haruldased, rääkimata siis väga täpsetest piltidest, mis näo edasi andsid,» selgitas de Wesselow.
Jeesuse kaasaegsed pidasid piltidel nähtut elusolevaks. Tegemist oli animismiga, mille puhul kõikidel olenditel ja asjadel on hing. Pildid olid seega elusolendid ja elasid oma elu.
«Kujundid ja varjud olid elusolendid. Surilinal olnud näokujutis kangastus neile elus oleva Jeesuse näona,» kirjutas autor.
Torino surilinal on negatiivis inimkujutis, mis väidetavalt kujutab Jeesust. Surilina mõõtmed on 4,36 korda 1,10 meetrit.
Tekkinud kujutis meenutab röntgenpilti ning luustik on õrnalt nähtav