Kui algavad kooliaasta viimased nädalad, siis olen olnud suisa kuri selle aja raiskamise peale, mis toimub: lõdva graafikuga erinevad tegevused, mille võib rahulikult ära jätta. Aega ei tohi raisata! See on meie kõige väärtuslikum vara, ehkki võib arvata, et lastel on seda varuks veel palju ja et nende aeg ei maksa midagi. Aga koolisüsteemil ega õpetajatel ei ole mingit õigust niimoodi arvata. Tundlikus eas, kui asjad jäävad hästi pähe, tuleks aega iseäranis hästi kasutada!
Ma ei räägi tuupimise ülistamisest. Kohe üldse mitte!
Kõige olulisem on toetada lapse loovust ja seejärel tema enesekindlust, et ta saab oma tegevustega hakkama.
Tulemuseks on ettevõtlikud noored, kes tahavad muuta enda ja teiste elu paremaks ning panustavad ümbritsevasse keskkonda. Ja ei oota käsku kusagilt ülevalt ega kaugelt. Ja on loodetavasti eluterve suhtumisega. Muide, neis on see sündides kõik olemas. Ma olen seda näinud.
Minu meelest meie koolisüsteem reeglina ei arenda loovust ja ei toeta laste enesekindlust, ettevõtlikkusest rääkimata. Ülikooli jõuab selliseid tegelasi, kes ei oska isegi korralikult kirjutada. Ma olen seda ka näinud umbes kahekümne aasta jooksul erinevates kõrgkoolides. Pole mõtet eeldada, et ülikool teeb neist lotmanid.
Mulle meeldib, mida rääkis Peeter Koppel Kuku raadios augusti viimasel nädalavahetusel. Eesti (aga ka tervikuna Euroopa) ettevõtluskeskkond on läinud viimasel ajal palju kehvemaks. Nii-öelda eduka inimese ideaal on soe riigiamet, veelgi parem, kui kõrgepalgaline koht Brüsselis. Ettevõtjad, need on raske töö tegijad ja lollid (see viimane on nüüd minu, mitte Koppeli kommentaar, aga võtame suhtumise lühidalt kokku).