Sotsiaalmeedias ringleb pilt Väikese Tomi jäätisest, mis tundub olevat pisem, kui see on varem olnud. Jäätiste hinnad on aga aastaga tõusnud. «Sama raha eest vähem kaloreid,» nendib jäätisesõber, kes kahtlustab, et eesmärk on ühiskondlik kaalulangetamine. Premia aga kinnitab, et jäätised ei ole kahanenud, kuid hinnatõus jätkub.
«VÄIKSEM TOM» ⟩ Jäätis kahaneb, aga hind tõuseb? Premia lükkab spekulatsioonid ümber (3)
Sotsiaalmeediaplatvormil Reddit läks lendu pilt Premia toodetud Väikese Tomi jäätisest, mis ostjale pealtnäha pettumust valmistas. «Väikese Tomi shrinkflatsioon [tuletatud sõnadest shrink (kahanema) ja inflatsioon – toim]» kirjutas postituse tegija, kellele tundub, et Eesti rahva lemmikjäätis on ajaga kahanenud.
Postitust levis kiirelt ka Xis [endise nimega Twitter – toim], kus rahvale tundub, et paljud toidukaubad on nukusuuruses. Kommentaariumis visati nalja, et kas pakendist loodeti leida n-ö Suurt Tomi. «Külmaga läheb nii mõnigi Tom väiksemaks,» heitis teine nalja. «Peabki väike olema ju?» ironiseeris kolmas.
Phuh. Ma ikka pole hulluks läinud, kui mulle tundub, et paljud toidukaubad on nukusuuruses. pic.twitter.com/MLP0axhB0S
— daniel vaarik (@danielvaarik) July 31, 2023
Üks tarbija tunneb muret, et kohalik tootja toob letti vähem toodet ja petab kliente. Samas toob teine tähelepanelik jäätisesööja välja, et lehmakommimaitseline Väikese Tomi jäätis on alati teistest väiksem olnud.
Premia kinnitab: jäätised ei ole kahanenud
«Meie jäätiseklassika on säilitanud n-ö aegade algusest oma harjumuspärase kuju ja kaalu. Näiteks 1999. aastal ilmavalgust näinud Väikese Tomi klassikaliste pulgajäätiste kaal on püsinud harjumuspäraselt 60 g,» kinnitab Premia Tallinna Külmhoone ASi juhatuse esimees Aivar Aus. «Siin oleme kindlad, et tarbijad on väga teadlikud ja jälgivad hoolega, et lemmikuks saanud tooted oleks ikka sama kaaluga.»
Tegevjuhi sõnul arendatakse ja kaasajastatakse Premias pidevalt tooteportfelli, et vastata tänapäevase tarbija soovidele ja vajadustele. «Uute toodete arendusprotsessis pöörame tähelepanu lisaks heale maitsele kindlasti jäätise kujule ja kaalule,» lubab Aus, kelle sõnul on oluline vastata ka nende tarbijate eelistustele, kes soovivad väiksemas pakendis külma maiust ja et need sobiks ka lastele, kes ei pruugi suurt jäätist jõuda enne selle sulamist / tilkuma hakkamist ära süüa.
«Näiteks selle hooaja uudistoode, Väikese Tomi Rakett: kosmilise raketikujuga, kuid ikka mõnusalt ehedast rõõsast koorest tehtud pulgajäätis kaalub kõigest 50 g. Aga uudisvalikust juba jäätisesõprade lemmikuks saanud Väikese Tomi pulgajäätis Flamingo on traditsioonilise kaaluga ehk 60 g,» räägib Aus.
«Premia tootevalik on rikkalik ja meie eesmärk on kindlasti hoida traditsiooniliste toodete maitset, säilitada harjumuspärast kuju ja kaalu, aga samas pakkuda erinevate eelistustega tarbijatele meelepäraseid uudistooteid,» kinnitab Premia tegevjuht.
Hinnatõus jätkub
Eelmisel kuul kirjutas Pärnu Postimees, et jäätisetootjad on viimasel aastal korduvalt hindu tõstnud, sest järsult on kallinenud kõik peamised toorained.
Kui eelmisel aastal maksis Väike Tom apelsiniglasuuris (60 g) veel 0,78 eurot, siis tänavu on see 11 sendi võrra kallim ning maksab 0,89 eurot. Ning kui 2021. aastal maksis vanillijäätis Väike Tom (60 g) vaid 0,66 eurot, siis nüüd hind kerkinud samuti 0,89 eurole.
«Tooraine, materjalide ja püsikulude hinnatõus on aktuaalne teema juba mõnda aega ja see puudutab otseselt Eesti suurima jäätisetootja ja -müüja tegevust,» kinnitab Aus.
Meie kasutatavate põhitoorainete, nagu koor, või ja suhkur, samuti pakkematerjalide, logistika ja energiahinnad on tõusnud ja sama trend jätkub ka sellel aastal.
Aivar Aus, Premia tegevjuht
«Kuigi sisendite hinnatase on olnud tõusuteel, pole tootjal võimalik valmistoodangu müügi hinnataset vastavalt korrigeerida,» nendib Aus, tuues välja, et näiteks 40 protsenti kallima omahinnaga toodet ei saa nad kaupmehele pakkuda samavõrra kallima müügihinnaga.
Premia tegevjuhi sõnul on nad viimasel aastal oma hinnakirja vaid mõõdukalt korrigeerinud. «Meie eesmärk on teha kõik hinnapakkumised läbimõeldult ja olla kauplejatele pikaajaline koostööpartner.»