Markii de Custine kulges Venemaale samuti mingis kentsakas vaimses seisus – olles monarhist, tundus talle, et keiser on s**aks lahe djuud, sümpaatne isevalitseja ja issanda jumala enda sõber. Paraku selgus üsna pea, et vahva impeeriumi asemel oli prantsuse kirjanduslik põmmpea potsatanud hoopis kuhugi, mida võiks nimetada mülka ning tatarlaste hobuses**a kogumispunkti vahepealseks objektiks. Custine sattus morni meeleollu, sest sai juba lollideriigi piiril aru, et seal läheb kusiseks ning raskeks. Kõigepealt kohtus ta Vene tolliametnikega ning iga mõistlik inimene kujutab ette, mida see tähendas. Isegi prantslane taipas: ai perse – tema vastas ei asetse mingi inimene, vaid hoopis keegi värdjas, kes lakub esimesel võimalusel jäätise asemel ülemuse perset, aga on väga uhke, et saab olla s**ane mutter mõttetu riigi hirmsas masinavärgis. Vahemärkusena: me kõik oleme kohanud debiilikust vene valvurimutti, kes istub oma kägiseval toolil näoilmel, nagu valitseks poolt maailma ja peaks kodus kuningatütart. Vene mutrikese jäik enesekindlus oli jälk 19. sajandil ja on seda ka praegu.
Custine taipas üsna varsti, et kogu lollidemaa ühiskond võib küll ärbelda, tema unistus võib olla supelda luksuses, ta astub ühe sekundiga oma saapaga pähe endast ametiredelil alamal olevale debiilile, tolle koljut purustades, aga kardab paaniliselt kasvõi väikest ülemust, muutub ülemuse märkuse puhul automaatselt nutuseks, tatiseks, limaseks ja ilgeks. Niisiis on ühiskonna alusteks politsei ja hirm. Peale selle on isegi kõige šefim ülik vaid tsaari ori, ei midagi enamat, kellelt tsaar võib igal suvalisel hetkel kogu pasa ära võtta ning ta maha lasta. Seda peetakse normaalseks, sest see on alati niimoodi olnud.