Nagu saate aru, on igasugune sarnasus Eestiga või mõne muu riigiga täiesti juhuslik. Kuid ma olen mõelnud, mis juhtuks siis, kui meile saabuks sarnaste volitustega IMFi või ESMi kontrolldelegatsioon? Üks teema on meie euroraha kasutamise kontroll, millest kuuleme päevast-päeva ning mis paneb paljud asjassepuutuvad bürokraatlikkuse tõttu oigama, kuid teine teema on Eesti riigieelarve struktuur ning sellega seonduv ametnike heaoluriik.
Mis juhtuks, kui kontrollid leiaksid, et seda tuleks (eriti arvestades Eesti riigi väiksust) otsustavalt kärpida? See oleks tõesti paljudele Kreeka krahhi kordumine Eestis, pole midagi öelda. Tuleks asuda tootvale tööle, nagu vanasti öeldi.
Tõenäoliselt olete kuulnud, et meie avalikus sektoris teenib üle 133 000 inimese ning et nende palgakasv on juba aastaid ületanud erasektori palgakasvu.
Sukeldume korraks põhjalikumalt statistikamaailma
Eesti avaliku teenistuse 2022. aasta aruande kohaselt oli avalikus teenistuses töötava riigiteenistuja keskmine palk eelmisel aastal 2138 eurot ning kohalike omavalitsuste teenistujatel 1821 eurot. Eesti keskmine palk oli samal ajal 1685 eurot.
Ühte asjaolu tuleb keskmist palka vaadates veel arvesse võtta. Ma arvan, et seda avaliku teenistuse keskmist palganumbrit viivad lubamatult alla päästeametnike, õdede, õpetajate ja politseinike palgad, mille tõstmise vajadusest sageli murelikult kõneletakse.
Ma oletan, et neile ei laiene enamasti soodustused, millest on kirjutanud Facebooki postituses ettevõtja Evelin Liiva. «Riigiteenistuja läheb tööandja poolt korraldatud üritusele, sööb ja joob ja tööandja maksab selle kinni /---/ riigikassast, mille sisu täidab maksumaksja. Kui eraettevõte korraldab täpselt samasuguse ürituse, siis ta maksab selle kinni ja LISAKS maksab ta selle pealt riigile erisoodustusmaksu.»