ELU25 Aldo Maksimov: EKRE kajastamisest Eesti meedias

Aldo Maksimov
, MTÜ Meedia Uurimise Keskuse juht
Copy
Illustratsioon: Postimees

Nädalapäevad enne 5. märtsil toimunud Riigikogu valimisi Eesti meedias lahvatanud skandaal Wagneri eraarmee omaniku Jevgeni Prigožini ja EKRE väidetavatest omavahelistest tihedatest sidemetest omasid valmistulemustes tõenäoliselt suurt kaalu. Kui suurt täpselt, seda ei saa me kunagi teada, küll aga võttis Meedia Uurimise Keskus MTÜ ette uurida, kuidas algselt Politicos ilmunud artiklit Eesti trüki- ja online meedias ajavahemikul 18.02.2023 kuni 05.03.2023 tõlgendati ja kajastati.

Avapauk Eesti Rahvusliku Konservatiivse Erakonna ja wagnerlaste juhi Jevgeni Prigožini väidetavatele suhetele käis 18.02 kui Martin Laine avaldas Delfis artikli: „Politico: Wagneri eraarmee boss Prigožin plaanis 2019. aastal EKRE kaudu infooperatsiooni“. Artikkel ilmus kell 17.19, pool tundi hiljem, kell 17.49 pandi peaaegu sama pealkirjaga artikkel – „Politico: Wagneri rühmituse boss plaanis 2019. aastal EKRE kaudu infooperatsiooni“ Õhtulehe veebiversiooni. Postimees avaldas Andres Einmanni autorluses „Politico: Wagneri juht Prigožin tahtis sekkuda EKRE kaudu Eesti poliitikasse“ kell 18.03. Kell 18.41 saab epl.delfi.ee-s sõna aga Reformierakonna Tallinna piirkonna juht ja riigikogu liige, hiljem valimistel võimsa tulemuse teinud ning ligi 9000 häält kogunud Kristen Michal „Kristen Michal: Helme kaabu alt peegeldaks justkui Prigožinit, kui tõrvikuvalgel vaadata“, kes oma kirjutises ütleb muuhulgas nii:“ Politico uurivas loos on vihjest saanud otseütlemine. Putini koka Prigožini, Wagneri peremehe, juhitav grupp otsib võimalusi EKRE toetamisel. Valimistesse sekkumine on putinistidel tavaks, USA puhul on see faktina juba omaks võetud. Eesti on Putinil pinnuks silmas, meie hoiak on liiga väärtuspõhine. Seetõttu langes valik EKRE toetamiseks.“

EKRE esindaja saab antud teemal meedias sõna kell 18.23 Henn Põlluaasa suu läbi, kui Karmen Laur annab talle kommentaarivõimaluse : „Henn Põlluaas Politico paljastusest: EKRE-l ei ole Wagneriga mingisugust sidet. See on bulls**t“. Samas artiklis leiab kasutust ja äramärkimist ka EKRE Euroopa Parlamendi saadiku Jaak Madisoni tsitaat Facebookist: Sama on hakata Hiina keisriks läbi Tiibeti munkade. Sama pealkirja all avaldab ka postimees.ee Madisoni nupu..

Kokku ilmus Eesti online- ja trükimeedias ajavahemikul 18.02-05.03.23 37 erinevat artiklit, mis käsitlesid Politicos ilmunud artiklist ajendatud teemaarendust Prigožini ja EKRE võimalikust suhtesõbralikkusest. 37st antud teemal avaldatud artiklist, milles suurema osa pealkirjades figureeris lühend EKRE (pealkirjades 20 puhul), anti sõna EKRE liikmetele 12 artiklis.

Tegemist oli meediatormiga, mis algas rajult, kuid vaibus peagi…Kolmel esimesel päeval 18.02-20.02, laupäevast esmaspäevani nägi ilmavalgust 16 teemakohast üllitist, millest 11-s riputati EKRE-le kremlikellad kaela ja kirjeldati, kuidas seda oligi tarvis tõestada, et EKRE just Kremli kellade helina saatel kogu aeg tantsib…tõsi, hiljem toon õige pisut muutus…

Tagasi üles