Saksamaa odavmüügiketi Lidl poed on nii Euroopas kui USAs, kuid firma juhi kohta on väga vähe teada ning müstiline miljardär on suutnud olla suure osa oma elust varjus.
Lidli omanik on Saksa miljardär, kellest ei ole eriti midagi teada
Teada on, et Lidli omanik on 83-aastane Dieter Schwartz, kelle vara suurus on umbes 40 miljardit eurot. Aastakümnete jooksul on temast Euroopa meedias avaldatud vaid kaks fotot, milleks ta andis isiklikult loa. Kinnitamata andmetel loobus ta Saksamaa mainekast äriauhinnast, kuna ei soovinud, et temast kirjutataks ja avalikul sündmusel tehtud fotod temast väljaannetesse jõuaks.
Dieter Schwarz sündis 24. septembril 1939 Baden-Württembergi liidumaal Heilbronnis ärimees Josef Schwarzi perre. Pärast gümnaasiumi lõpetamist läks Dieter osa allikate andmetel oma isa firmasse tööle ja 1960. aastatel hakkas ka osaliselt isa firmat juhtima.
Pärast isa Josefi surma 1977. aastal ostis mees väidetavalt Lidli nime kasutamise õigused pensionile läinud õpetajalt, kelle nimi oli Ludwig Lidl. Hind oli mõningatel andmetel 1000 Saksa marka.
Algul oli üks keti nimevariante Schwarz-Markt, kuid arusaadavatel põhjustel olnuks selle kasutamine sõjajärgsel Saksamaal võimatu, sest see tähendab musta turgu, mis oli sõja ajal levinud.
Dieter Schwarz võttis pärast isa surma ettevõtte üle ja kasvatas Lidlist ülemaailmse firma. Ettevõte hakkas rahvusvaheliselt laienema 1990. aastate alguses ning 1999. aastal loobus Schwarz juhtimisest, saades strateegiliseks nõustajaks.
Globaalse haardega ärimees ei jäänud loorberitele puhkama, vaid hakkas tegelema oma kodulinna Helibronni arendamisega. Heilbronnis elab 126 000 inimest ja see asub Stuttgartist 50 kilomeetrit põhja pool.
Saksa väljaande Die Welt andmetel soovib Schwarz luua oma kodulinna näidislinna, mis hõlmaks muu hulgas esmaklassilisi haridus- ja teadusasutusi.
Saksa ajalehe allikate väitel oleks Schwarz viimase kümne aastaga linnale üle kahe miljardi euro annetanud.
Rangelt oma privaatsust kaitsev Dieter Schwartz sai Saksa meedia teatel advokaatide abiga keelata need vähesed fotod temast, mis ajalehtedes avaldada võinuks. Tema kohta on Lääne-Euroopa meedias kasutatud sageli nimetust Helibronni fantoom.
Lidl-Chef Dieter Schwarz: Das Phantom von Heilbronn #SZPlus https://t.co/gQ5vwy4vzG
— Süddeutsche Zeitung (@SZ) May 20, 2019
Heilbronni linnapea Harry Mergel kommenteeris 2020. aastal Bildile, et Schwarz on tagasihoidlik inimene, kes ei aseta end kunagi rambivalgusesse ega reklaami ennast valjuhäälselt.
«Ta rõhutab oma tegevust avaliku huvi nimel. Heilbronni inimesed austavad tema privaatsust,» teatas linnapea.
Hinnangud selle kohta, miks Schwarz nii rangelt avalikkuse tähelepanust hoidub, on olnud erinevad.
Bild tõi näiteks Lidli ägedaima konkurendi Aldi asutaja Theo Albrechti röövimise 1971. aastal ja 2012 pankrotistunud toidupoeketi Schleckeri omaniku kahe teismelise lapse röövi 1987. aastal kui võimalikud põhjused, miks Schwarz on jäänud eraklikuks ja avalikkusest eemale.
Brothers Karl (left) & Theo Albrecht. Karl served in the Wehrmacht and was wounded in the Battle of Moscow in 1941. Theo served in a WH supply unit in Africa and Italy, where he was captured in 1945.
— Jake Holliday (@J_O_Holliday) December 15, 2022
In 1946, they took over a store.
In 1962, their 300 stores were renamed ALDI. pic.twitter.com/3v1MekwGgy
Saksa meedia teatel kardab Schwarz, et teda võib tabada sama saatus, mis Schleckeri perekonda, kui nende lapsed rööviti ja raha välja pressiti. Allikate andmetel on Lidli omanik ümbritsenud end üdini lojaalsete inimestega, kellele ta maksab väga hästi, et neil ei tuleks mõttessegi teda maha müüa.
«Schwarzi lähikonnas olevad inimesed vaikivad saladustest, mida nad tema kohta teavad. Neil, kes midagi teavad, pole põhjust rääkida. Neile makstakse paremini kui sarnastel ametikohtadel teistes valdkondades või muudes organisatsioonides,» sõnas anonüümne allikas.
Veel on arvatud, et Dieter Schwarz lihtsalt varjab oma ärisaladusi ja sellega koos oma isikut, et mitte enda ettevõtteid haavatavaks teha.
Schwarz näib olevat olnud väga edukas nii oma privaatsuse kaitsmisel kui ka tehingute tegemisel. Tänaseks on Schwarz-Gruppe, kuhu lisaks Lidlile kuulub Kauflandi kaubamajade kett, ülemaailmne hiiglane.
Edukalt igasugust avalikkust vältinud Schwarz on väidetavalt olnud abielus üle 50 aasta ja tal on väidetavalt kaks tütart. Finantsajakirja Forbes andmetel on Dieter Schwarz 2023. aasta aprilli seisuga 43,9 miljardi dollari (40,3 miljardi euro) suuruse varandusega maailmas rikkuselt 27. kohal.
Schwarz-Gruppe kuulub fondile, mis on tehniliselt piiratud vastutusega äriühing, kuid Forbesi teatel on Schwarzil endiselt täielik kontroll firma üle ja ta on tegelik omanik.
Lidl Stiftung & Co. KG (varem Schwarz Unternehmenstreuhand KG) on Saksamaa odavmüügikaupluste kett, mis asutati 1930. aastal ja mida muudeti 1970. aastatel.
Keti peakorter asub Saksamaal Baden-Württembergi liidumaal Neckarsulmis. Selle alla kuulub rohkem kui 10 000 kauplust Euroopas ja USAs, andes tööd rohkem kui 300 000 inimesele.
Lidli üheks ärimudeliks on kaupadele kahele poolele vöötkoodi lisamine, mille eesmärk on kassapidajate tööd kiirendada.
Lidli kaupade madal hind tuleneb pakendatud toitude tootmismahust ja säilivusajast. Lidl müüb osa kaupu euroalustel, et vähendada tööjõukulu.
3. märtsil 2022 avas Lidl neljas Eesti linnas kaheksa kauplust: Tallinnas Sõpruse puisteel, Mustamäel Karjavälja tänaval, Lasnamäel Raadiku tänaval ja Tähesaju teel ning Rannamõisa teel; Tartus Annelinnas Kalda teel, Narvas Tallinna maanteel ja Pärnus Riia maanteel.