Oh me vennad, vaesed lapsed,
kas me teame, kus me saame!
Kas meid sõtta sõlmitasse,
Püss on suuri, rauda raske,
tina paksu, rohtu palju -
need mul käivad käte peale,
Põltsamaa. H I 2, 199 (36). 1889.
Sõttasaatmise nutulaulud
Nekrutiitkud, leina- ja nutulaulud, mille saatel noort meest sõjaväkke ja/või sõtta saadeti, temaga igaveseks jumalaga jäeti, moodustavad samuti märkimisväärse osa meie vanemast rahvalaulupärandist.
Lähedaste jaoks oli selline sündmus võrreldav elusalt matmisega, seepärast kardeti nekrutiks võtmist hullemini kui surma. Seetõttu tuli enesevigastamist või mingil muul komisjoni ülekavaldamise katseid, et nekrutiks võtmisest pääseda, külaühiskonnas ikka ette. Teema on kajastunud ka meie rahvapärimuses ning niivõrd-kuivõrd algupärases ilukirjanduseski, meenutagem kasvõi Lydia Koidula «Säärast mulki», kus punapäine sandi iseloomuga Erastu Enn kirvega oma pöidla kallale läheb, et kroonust pääseda.
Need, kes simuleerisid kuulmatut, neile visati raudvanker väike, hirmsa ehmatava paneva käraga järele, kes siis kuulmata tagasi vaata, oli sissekukkunud.
Üks Tartumaa Kasepää valla mees simuleerinud lollakat ja komisjoni ilmudes nähes komisjoni laualt kulli-vappi, ütelnud kulli sülle kahmates: «Ah nüüd ma sain su kätte, kos sa minu ema kana panid!» – Mees olevat vabastatud.
See, kes simuleerinud, et tal selg on kõur, need aetud just nagu lina masina trullide alt läbi. Mehed karjunud selle trulli all.