Päevatoimetaja:
Katrin Lust
(+372) 56681734
Saada vihje

«Kingime väikese majakese juhuslikule õnnelikule.» Liiga hea, et tõsi olla?

Copy
Artikli foto
Foto: Ekraanitõmmis Facebookist

Tähelepanelik lugeja saatis Elu24 ekraanitõmmise Facebookis loosi pandud väikemajast. Seda, et keegi päriselt loosiga maja võidab, ta aga ei usu. «Taoliste libaloosimiste eesmärk on panna inimesi selle libakontoga suhtlema, et hiljem seda ära kasutada,» ütleb politsei- ja piirivalveameti kommunikatsioonispetsialist Maarja Punak.

«Meil on mõned majad, mis on veidi kahjustatud ja väiksemate kriimudega, kuid kõik on endiselt elamiskõlblikud, meil pole kavatsust neid müüa! Jagame maja mõne inimesega, kes jagavad meie postitust ja kommenteerivad «Valmis» enne 10. novembrit,» seisab Facebooki lehe «Väike Maja.» postituses.

Elu24-le ekraanitõmmise saatnud lugeja aga leiab, et tegemist on mingit sorti libaloosiga ning lootust maja endale saada ühelgi postituse jagajal ei ole. Ka kommentaaridest leiab hoiatuse, et see on pettus. «Kas tõesti inimesed ei süvene ja ei loe antud lehekülge? Nii palju on räägitud sellistest asjadest. Miks te kõik usute sellist jama? Alati tasub vaadata lehel olevaid postitusi, lehe jälgijaid jne,» märgib üks.

Artikli foto
Foto: Kuvatõmmis Facebookist

Sama postitust Facebookist otsima hakates leiab aga juba uue ja värskema. Selle sisu on sama, kuid kommenteerimiseks antakse aega kuni 15. novembrini.

Sarnaseid postitusi on teisigi, ent need kaovad kiiresti nagu tina tuhka. Ühest sellisest jõudsime vaevu ekraanitõmmise teha, kui juba oli see kadunud.

Selles kirjutati nõnda: «Meil on hea meel teatada, et kingime väikese majakese, mida ei saa väikeste kriimude ja väiksemate kahjustuste tõttu müüa, kõik heas korras, seega saadame selle juhuslikult õnnelikule, kes jagab ja kommenteerib «Valmis» enne 10. novembrit 2022.»

Artikli foto
Foto: Ekraanitõmmis Facebookist

Postituse autoriga Elu24 ühismeedia sõnumite vahendusel ühendust ei saa, samuti ei ole märgitud kontaktandmeid, mille abil maja loosijaga suhelda.

Politsei- ja piirivalveameti kommunikatsioonispetsialist Maarja Punak kommenteeris, et taoliste libaloosimiste eesmärk on panna inimesi selle libakontoga suhtlema, et hiljem seda ära kasutada.

«Näiteks hakatakse konto kaudu nende inimestega suhtlema ja pakkuma võimalust odavalt mingit eset osta, mida tegelikult ei eksisteeri. Lisaks võivad kelmid muuta selle konto nime ja hakata muid tegevusi tegema, aga kui sinu tuttav on lisanud seal oma kommentaari, siis see võib anda kindlustunde, et kontoga on turvaline kaupa teha,» toob ta näiteid. Punak lisab, et kelmustega seotud kontol laikimine ja kommenteerimine soodustab selle inimese tutvusringkonna ohvriks langemist.

Kuidas libakonto ära tunda?

Viiteid libakontole on Punaku sõnul mitmeid, kuid kõige ilmsemad neist on vigane konto nimi ja grammatiliselt ebakorrektne tekst. «Ükski aus äri ei lubaks endale selliseid apsakaid,» lisab ta.

Artikli foto
Foto: Ekraanitõmmis Facebookist

«Teiseks ei ole siin mainitud ei firma nime ega muid andmeid. Niisama asjade äraandmine on samuti turundus ja ilma ütlemata, kes jagab, poleks sellel ju mingit mõtet,» toob Punak esile.

Taolisest kontost või postitusest tuleb kindlasti raporteerida. Selleks tuleb klikata postituse üleval paremal äärel olevale kolmele täpile ning vajutada «Report post». Samuti tasuks Punaku sõnul oma tuttavaid hoiatada, et vähem inimesi õnge läheks.

Artikli foto
Foto: Ekraanitõmmis Facebookist

Sarnane üleskutse, kus kutsuti inimesi postitust jagama eesmärgiga võita endale IKEA diivan, läks ühismeedias lendu augusti lõpus. «Tere kõigile. Meil on kümneid diivaneid, mida ei saa müüa väiksemate kriimude tõttu, kuna need on endiselt heas korras. Seega otsustasime kinkida selle inimestele, kes jagasid ja kirjutasid «jagatud» enne 1. septembrit!» seisis IKEA nimel tehtud postituses, mida oli selleks hetkeks Facebookis jagatud üle 600 korra.

IKEA Baltikumi kommunikatsioonijuht Renata Dante ütles toona Elu24-le, et said mitmetelt internetikasutajatelt teateid ning märkasid ka ise, et pärast IKEA Tallinna poe avamist loodi sotsiaalmeediavõrgustikus IKEA nimega võltskontosid, mis korraldasid erinevaid loose ja mänge. Päriselt ühtegi IKEA loosimängu ega konkurssi ei toimunud. Loe pikemalt siit!

Tagasi üles