ANOMAALIA? Elektrit ei tarbi, aga arvesti jookseb – Eesti Energia annab aru (13)

Ketlin Kruse
, reporter
Copy
Elektriarvesti. Pilt on illustratiivne.
Elektriarvesti. Pilt on illustratiivne. Foto: Arvo Meeks

Kuidas on tekkinud olukord, et maja eest, kus ei ole väidatavalt lüliteid ega ka elektritarbimist, on igakuine elektriarve ligi 15 eurot? Eesti Energia kinnitab, et kliendile esitatakse arve elektrienergia põhjal, mille tarbimist arvesti on tegelikult mõõtnud.

«Peale minu sekkumist kahanesid arved sama kiiresti ja äkki, kui need kerkinud olid,» räägib Eesti Energia klient, kes avastas elektritarbimises mitmeid anomaaliaid.

«Iga kuu tiksus ligi 15 eurot elektritarbimist, seda kohas, kus mul on majas ainult üks pistik. Ei mingeid lüliteid, rääkimata tarbimisest,» tõdes toimetusele kirjutanud tallinlane.

Eesti Energiaga ühendust võtnud härra sai vastuseks, et elektrikadu võib tulla maa alla paigaldatud kaablite rikkest. «Seletasin neile, et kuidas need kaablid seal siis rikki läksid, kas te paigaldasite praagi? Vaidlemist oli mitme telefonikõne jagu.» Eesti Energia vastus tekitas mehes hämmingut. «Imelikuks teeb kogu loo see, et Eesti Energiast öeldi mulle otsesõnu, et andke meile teada, kui te selles kohas elektrit mingil ajahetkel ei tarbi... Küsimusele, milleks teil vaja seda teada, mingit vastust ei saanud.» 

Mees olevat aga Eesti Energiale ninanipsu teinud. «Ütlesin, et lülitan elektri peakilbist välja, aga ma ei lülitanud.» Igakuine elektritarbimine oli tema sõnul siis justkui võluväel kadunud.

Elektriarvesti. Foto on illustreeriv.
Elektriarvesti. Foto on illustreeriv. Foto: Elmo Riig / Sakala

Täpse info puudumise tõttu ei saa Elektrilevi konkreetset juhtumit kommenteerida, küll aga tõdes Elektrilevi varahaldusjuht Rasmus Armas, et kliendile esitatakse arve elektrienergia põhjal, mille tarbimist arvesti on tegelikult mõõtnud.

«Arvesti sideprobleemide korral võib mõnda aega olla vajalik tarbimise prognoosimine, kuid sellisel juhul hiljem tasaarveldatakse reaalsete andmete alusel. Elektrilevi arvestid on kõrge täpsusega mõõteseadmed, mille ülesandeks on tarbitud koguste fikseerimine ja edastamine arve koostamiseks, ning ka side ajutisel puudumisel ei teki probleeme, kuna tegelikud andmed säilivad arvesti mälus ja side taastumisel esitame arved tegelike koguste alusel,» selgitas ta.

Kuidas sai aga tekkida olukord, et klient elektrit ei tarbi, ent arvesti oli siiski tarbimist mõõtnud? «Võimalikke põhjuseid võib olla erinevaid. Esmalt tuleks kliendil veenduda, et kõik seadmed on tõesti välja lülitatud ja ei esine mingeid täiendavaid ühendusi. Teiseks põhjuseks võivad olla juhtmete vananemisel tekkivad vigastused ja sellest tingitud energiakulu.»

Armas tõi välja, et arvesti paikneb üldjuhul liitumispunktis ja liitumispunktist alates vastutab klient elektrisüsteemi korrasoleku eest. «Kui kliendile kuuluva kaabli isolatsioon on vananenud, siis võibki juhtuda, et osa voolu läheb isolatsioonist läbi maha ehk nn kaoelekter. Kuna energiatarbimine läbi arvesti toimub, siis arvesti ka selle ära mõõdab, sõltumata, kas tegemist on isolatsioonirikke või teadliku tarbimisega.»

Rasmus Armas.
Rasmus Armas. Foto: Arved Breidaks / Lõuna-Eesti Postimees

Kuna elektrisüsteemi korrasoleku eest vastutab klient, soovitab Armas võimaliku probleemi tuvastamiseks tellida elektrilabori teenuse, millega tehakse mõõtmise teel kindlaks rikke koht või kinnitatakse kaabli korrasolekut. «Kaabli parandamiseks või vahetamiseks peaks klient kutsuma elektriku,» nentis ta.

Tagasi üles