- Vene kogukondlik filosoofia ei tunnista mitte inimese, vaid juhitava kuuleka massi olemasolu
- Kodanikud eksisteerivad küll paberil, kuid üksikuna on nad kärbsed, suvaline saast
- Tsaari poolt antakse mõis, korter või datša truuduse eest ja võidakse iga hetk ära võtta
Juku-Kalle Raid kirjutab, miks Venemaast normaalset ja naabritega arvestavat maad ei saa – või võtab see väga kaua aega. Uurime, mida on selle kõige kohta kirjutanud vene päritolu sotsioloog Matvei Malõi.
Kiigates maailmakaarti, vaatame me otsa riikidele, millest enamus on väiksemad kui Venemaa. Ent need riigid töötavad Venemaast enamasti märksa paremini. Põhjuseks on tõik, et Vene kogukondlik filosoofia ei tunnista mitte inimese, vaid juhitava kuuleka massi olemasolu, kelle elu väärtus on kollektiivse ilmavaate kõrval null. Ja abstraktne «meie» tähendab rohkem kui igapäevane õudne elu. «Meie võidame sõja,» ütleb see loogika.
Aga mis edasi? Sellega ei tegele keegi.
Kas naaber on inimene?
Riigid töötavad kodanike jaoks hästi enamjaolt siis, kui kõrvuti elavad inimesed suvatsevad järgida samu reegleid ning seadusi ja – mis kõige tähtsam – tunnistada naabri kui indiviidi olemasolu. See käib nii koduküla kui naaberriigi kohta.
On täiesti ajuvaba mõelda, et isegi teise maailma sõja järgsel ning mõneti siiani posttraumaatilisel Saksamaal asetaks keegi mingid hämara kantsleri või riigi oma tuttavatest – see on kodanikest – ettepoole. Kui, siis vaid äärmiselt mornis olukorras. Muidu aga on heaolu sihandne asi, mis tabab ühiskonda siis, kui kõigil on vähemalt mingil moel hea.
See aga on just tõik, mis eristab läänelikku mõtteviisi venelikkusest, kus ollakse harjunud mõtlema võrdsusest kui millestki sellisest, mida saab kirjeldada tingimustel, et kõigil on ühtmoodi sitt. Venemaa sajanditepikkune ühiskondlik mõtteviis ei tunnista inimese olemasolu.
Nõnda kujutabki vene inimene end jumalana ja ütleb: «Mina võin kõike.» See muuseas tähendab, et mitte kellegi teisega ta arvestada ei taha.