Vene ühiskond meenutab kunagisi kommuune, kus aluspüksid olid ühised. Uudised Vene rindelt Ukrainast tekitavad Venemaal kahetisi tundeid – ühelt poolt peavad kõik halastamatult hoholle tapma, teisalt aga oleks vaja olla kogu maailmaga «võrdne» ja universumi poolt armastatud. Juku-Kalle Raid uurib selle suhtumise filosoofilist ajalugu ning meenutab 1920. aastate Vene «trussikukommuune».
Miks Venemaal peaaegu iga viimane kui asi anarhiasse kisub, on sealset ühiskonda vaadelnud inimesi läbi sajandite segadusse ajanud. Täpsemalt – kuidas on ikkagi võimalik, et iga algatus keeratakse ise kihva? Prantslane markii de Custine on oma Venemaa kirjade raamatus (1844) siiralt imestanud, kui lollil moel suudab vene inimene lootusetult segi ajada lõputult nõdrad, kõrged ja võimatud unistused ja sitavõitu reaalsuse.
Ning kui realiteet unistustele ei vasta, on ta realiteedi peale solvunud.
Kui kusagil «mujal» on realiteet parem, tuleb olla solvunud nende inimeste peale, kes elavad seal «kusagil», mitte analüüsida, miks teisal miski kobedamalt kulgeb, miks inimesed paremini või vabamalt elavad. Kui «mujal» elatakse paremini, on see vene rahva jaoks alandav. See on ebaõiglane, seda ei tohi lubada, see tuleb ümber jagada ning olukord maailmas ühtlustada. Parem olgu kogu planeedil sitt, kui võõra poolt heidetud «kaastundlik» pilk Venemaale ülalt alla vaatamas.
Unistamise kasutusest
Kindlasti ei maksa siin peksta laia lauaga, Venemaal on palju rahvast ja seal elab igasuguseid inimesi. Üldistusi aga tehakse ikka, kasvõi tähelepaneku vormis.
Ent unistamine – ja mitte konstruktiivne tegevus, mis viib katseteni olukorda parandada, vaid oblomovlik unistamine – rikkast lauakesest, lendavast ahjust ja vao vahelt leitud kullavakast – on venelastele tõesti loomuomane. Nii nagu ka teadmine, et kõik inimesed maailmas võiks olla ühetaolised.