Skip to footer
Päevatoimetaja:
Katrin Lust
(+372) 56681734
Saada vihje

MEEMIFOTOD Vene propaganda vastu töötav organisatsioon tegi Kaja Kallase koeraks

Peaminister Kaja Kallas.

Ühismeedias laineid lööv organisatsioon NAFO tegi peaminister Kaja Kallase sümboolselt koeraks. «Te teete head tööd,» kiitis Kallas Vene propaganda vastu võitlevat organisatsiooni ja tänas enda koeraversiooni eest.

Eesti peaminister Kaja Kallas jagas pühapäeval oma Twitteri lehel pilti endast tehtud koeraversioonist, keda kutsutakse Fellaks. «Minu tervitused NAFO Felladele, te teete head tööd halbade seisukohtade ja Vene propaganda vastu võitlemisel ning Ukraina kaitse rahastamisel. Annan teile au, Fellad,» kirjutas Kallas ühismeedias.

Ta tänas ühte Twitteri kasutajat, kes oli Kallasest Fella versiooni valmis meisterdanud. Tänutäheks vahetas peaminister peaaegu ööpäevaks oma Twitteri profiilifoto sümboolse koerapildi vastu. Ja mitte ainult tänutäheks, vaid ka seetõttu, et sel puhul lubati teha annetusi Ukraina toetuseks. Twitteri kommentaarides on näha, et  annetajaid oli mitmeid, kellest üks annetas näiteks 50, teine 200 dollarit

Mis on NAFO ja kes on Fella?

Enam kui pool aastat kestnud Ukraina sõja valguses on ühismeedias üha enam näha organisatsiooni NAFO kohalolu ja sellega koos ka Fellasid. Augusti lõpus avaldas Ukraina kaitseministeerium Twitteris tänu just NAFO-le ehk organisatsioonile North Atlantic Fellas. «Tänan teid ägeda võitluse eest Kremli propaganda ja trollide vastu,» kirjutas kaitseministeerium.

Postituses oli foto sõjaväemundris Fellast ehk shiba inu tõugu koerast. See Jaapanist pärit eriline koeratõug on olnud juba üle kümne aasta korduv motiiv internetikultuuris, vahendab Washington Post. 

Esimene teadaolev märk Fellast, kes Ukraina nimel sõjas võitleb, ilmus ühismeediasse mais. Artist nimega Kama hakkas looma pilte Felladest inimestele, kes annetasid raha Gruusia leegionile – Ukraina vabatahtlikule sõjaväeüksusele, kuhu kuulus palju välismaalasi. «Igavusest hakkasin tegema teisi Fellasid ja panin neid suvalistele Ukrainas tehtud fotodele,» selgitas Kama suve alguses Vice'ile

Augusti lõpus pani Ukraina kaitseminister Oleksi Reznikov oma Twitteri profiilipildiks just Fella. «Juhul, kui see ei ole ilmne, deklareerin ennast uhkeks NAFO liikmeks, Fellad peavad vastu!» kirjutas Reznikov.

Netisõda

Teisisõnu on NAFO osa netisõjast, mis pole üllatav, kuna Venemaa on aastaid kasutanud netitaktikaid, et süvendada lõhestumist ja tähelepanu oluliselt eemale juhtida. Kõige kuulsamad on ehk Peterburi trollifarmid, mida kasutati 2016. aasta USA presidendivalimiste eel.

Venelaste sedalaadi pingutused ei ole alati olnud varjatud. Näiteks sai Londonis asuv Vene saatkond kurikuulsaks oma sõnumitega, mis olid täidetud meemidega, millest osa pärinesid Redditist. Neid muudeti ja nende eesmärk oli koguda toetust või tekitada pahameelt.

2017. aastal viitas meediaväljaanne Guardian sellele, et saatkonna Twitteri postitused olid suursaadiku asetäitja Aleksandr Kramarenko kätetöö. Saatkond aga viitas hiljem, et tegemist oli rohkem hoopis koostööga.

Nüüd aga näitab netisõjas võimu pigem Ukraina ja Venemaa ei ole see, kes trollimises võimutseb. Washintgon Post vahendab, et Venemaa on suuresti kinni jäänud Ukraina kohta levitatava ideoloogilise propaganda taha.

Samal ajal on aga Ukraina toetajad kogunenud selliste organisatsioonide nagu NAFO külje alla ning internet on täis riiki toetavaid meeme. Näiteks sai üsna sõja alguses Ukraina presidendist Volodõmõr Zelenskõist meem, ühismeedias hakkasid levima sellised väljendid nagu rashist ehk kombinatsioon sõnadest Russia, racist ja facist (Venemaa, rassist ja fašist) ning tractor troops, mis viitas Ukraina põllumeestele, kes vedasid hüljatud Vene sõjatehnikat.

Ukraina valitsus võttis selle kõik omaks ning hakkas ametlikel ühismeedia kontodel meemidele tähelepanu osutama. Samuti tänati neid, kes aitasid meeme levitada. Ametlikud kontod ei ole mõnitanud mitte ainult Venemaa juhte ja sõdureid, vaid ka kodanikke.

Näiteks jagas Ukraina kaitseministeeriumi ametlik Twitteri konto 11. augustil videomeemi Krimmist põgenevatest turistidest. Turistid põgenesid pärast siiani selgitamata plahvatusi ja Ukraina valitsus pani videotele taustaks 80ndate poploo ning lisas: «Aeg koju minna.»

Üllad eesmärgid

Kuigi meemisõda tundub pinnapealne, siis tegelikult on NAFO-l väga üllas eesmärk, näiteks on nad kogunud Ukraina sõjaväe jaoks raha. Teisest küljest hoiavad NAFO loodud meemid lääneriikide tähelepanu Ukraina sõjal, mis on omakorda oluline, kuna Ukrainale on lääne relvad väga tähtsad.

Lisaks on organisatsioon õõnestanud Venemaa põhjendusi sõja kohta ning ümber lükanud Venemaa liitlaste aruandeid, mis on püüdnud näidata konflikti kulgemist paremas valguses, kui see on tegelikult olnud.

Kodanikuajakirjanduse lipulaeva Bellingcat asutaja Eliot Higgins väitis kuu tagasi, et NAFO on hea näide sellest, kuidas veebikogukonnad reageerivad orgaaniliselt valitsuste ja kontrafaktiliste kogukondade desinformatsioonile. Higginsi sõnul on NAFO tegevus ka moraalile hea.

Samas ei tohi unustada, et meemid ei tohiks varjata tegelikkust ega muutuda dehumaniseerivaks, nagu seda tegi Nõukogude propaganda Saksamaa vastu teise maailmasõja ajal.

Lisaks saad NAFO kohta lugeda SIIT. 

Kommentaarid
Tagasi üles