NAGU SEENELAKSU ALL RÄÄGITUD LOOD: Ahto Muld, kes on suure oma elust veetnud pisut napakate setode seltsist, avastas raamatu, kus on sees setode ennesõjaaegsed jutud. Selle pealkiri on "Maailmade vahel I / Ello Kirsi Setomaal kogutud lood 1938-40"" Kirjastanud on teose EKM Teaduskirjastus. Teose žanr võiks olla: Kui seto sündis, siis juut nuttis
Selleks, et mõista: setod on pidevalt laksu all, ei ole vaja isegi Setomaale sõita. Piisab sellest, kui vaadata nende nimesid. Need on ogarad ja vindised, need on kutsungid, kus muistne romantiline vabadusvõitlus kohtub eetriga, mis kohtub omakorda purjus külalaulikuga. Ja needki nimed pandi setodele alles 100 aastat tagasi, varasemalt lõunaosariikide lollikesed umbusaldasid perekonnanimesid. Sihuke uus asi, äkki teeb haiget? Keegi polnud ühtegi perekonnanime kuulnud, tundus et ohtlik värk. Kahtlane ka. Miks peab Akuliinal või Ivvanil olema teine nimi? Mida riik sellega taotleb? Raudselt hakkavad sitta keerama.
Kujutage ette seda hämmingut, kui ta luges hauakivilt: "Vsevolod Kalevipoeg". Ei midagi enamat ega vähemat, vaid täpselt "Kõikevalitsev Kalevipoeg".
Vastuseis kestis jupp aega, alles siis, kui mingi järelandlikum tolvan enale perenime ära võttis ja ellu jäi, ergastusid ka muud talutaadid, mõistes, et liignimi päris otsa vist ikka peale ei tee.
Oli kuidas oli, setod said perenimed küll, aga koledasti ära väänatuna kukkusid teised välja, justkui oleks keegi hobusega üle luuletuse sõitnud. No kas kusagil veel leidub nii totraid nimesid nagu Julius Muinasmaa? Või siis Uusvada küla pidav Järvelille Rein? No mis kuradi nimi see Järvelill on? Mis faking lill? Või siis Voldemar Raudkett? Mitte lihtsalt Kett, ei, see ei kõlba, isegi Jalgrattakett ei kõlba, peab olema tingimata Raudkett. Ehk siis see vend, kes tsässonate raamatu kirjutas ning Värska õlut teeb – Raudoja Ahto? Mida perset? Kesse enne rauast oja on näinud?