Võtta Maarjamäe kompleksi kui osa maastikuarhitektuurist on muidugi üks võimalus. Tegelikult aga on see rüüstatud kalmistu, mitte arhitektuur. Ja üdini okupatsiooni toetav taies veel peale selle, kirjutab Juku-Kalle Raid. Ometi on püünele karanud terve hord spetsialiste, kes kolakat ja peenisena kõrguvat kommunismiposti kaitsma on asunud.
Alustame ühest üldlevinud väärarvamusest. Ei, praegu ei ole tegemist mingi massipsühhoosiga, kus helkivate pasunate saatel tassitakse minema monumente, mis polevat mitte niivõrd okupatsiooni põlistavad kärakad, vaid hoopis – kunst. Käes on lihtsalt hetk 30 aastat tagasi tegemata jäänud asjad lõpule viia. Punamonumendid tuleb maha võtta ja kogu laulupidu.
Kollektiivse m***i monument
Üks väga vastakaid arvamusi tekitav sihukene punakompleks asub Maarjamäel, kõik teavad seda. Minu lapsepõlves kutsuti seda taeva poole kerkiva jäiga detaili tõttu m***i monumendiks aga ka t**rapostiks või kommari riistaks. Sihukest nime ei pane rahvasuu asjata. Ka kõige lollim riigialam ei pidanud seda asja seal 1980ndatel mingiks kunstiks või maastikuarhitektuuriks, vaid just selleks, milleks obeliski omavahel hüüti.
Väga raske on aga mõista hoopis teist asja: Maarjamäe kompleksi kaitsjate ajalooteadmised tunduvad küll olevat täielikult nullilähedased. Siiani olen kaitsmisel kuulnud kasutatavat täiesti jaburaid argumente, millest ükski tõele ei vasta. Võtaks need siis läbi, või vähemalt mõned neist.
Ka kõige lollim riigialam ei pidanud seda asja seal 1980ndatel mingiks kunstiks või maastikuarhitektuuriks, vaid just m***i monumendiks.
Esiteks on m***i monumendi kaitsjad resoluutselt käratanud, et selle mõtestamine tuleks «lahti siduda päevapoliitikast». Mil moel on ideoloogilist kärakat, kõigile Eesti Vabariigi vastu sõdinud tegelastele (1918–44) püstitatud ansamblit korraga üldse võimalik «päevapoliitikast lahti siduda»? See on monument massikuritegudele; sama hästi võiks hakata depolitiseerima Stalinit. Ta ju enne diktaatoriks hakkamist luuletas 20. sajandi alguses, silmapaistvalt hästi kusjuures, äkki peaks Jossifit edaspidi käsitlema kui poeeti, mitte kui mõrtsukat?