Kas Venemaa kavatseb Ukrainas kasutada vanu peibutusparte? (2)

Inna-Katrin Hein
Copy
USA ettevõtte Maxar Technologies sateliidifoto Venemaa lennukitest Krasnodari krais Primorsko Ahtarski õhujõudude baasis. Foto on tehtud vahetult enne Venemaa vallutussõja algust Ukrainas
USA ettevõtte Maxar Technologies sateliidifoto Venemaa lennukitest Krasnodari krais Primorsko Ahtarski õhujõudude baasis. Foto on tehtud vahetult enne Venemaa vallutussõja algust Ukrainas Foto: AFP PHOTO / Satellite image ©2022 Maxar Technologies/Scanpix

USA kosmosetehno­loogiaettevõtte Maxar Technologies satelliidifotodelt on näha, et Venemaa on viinud üsna Ukraina piiri lähedale Kaluga oblastisse Šaikovka õhujõudude baasi ühemootorilisi transpordilennukeid Antonov An-2. See lennukimudel tegi esmalennu aastal 1947 ehk 75 aastat tagasi.

USA luure teatel ei ole neil andmeid, kas Venemaa plaanib neid «antiiklennukeid» kasutada Ukraina vallutussõjas. Veebi­leht theavionist.com kirjutab aga, et Venemaa võib vanu lennukeid kasutada peibutisena, et saada teada Ukraina õhutõrjeüksuse asukohad.

Lennuk Antonov An-2 Tartu lennundusmuuseumis. Illustreeriv pilt, mis on tehtud 31. mail 2021
Lennuk Antonov An-2 Tartu lennundusmuuseumis. Illustreeriv pilt, mis on tehtud 31. mail 2021 Foto: Sille Annuk

Maxar Technologiesi satelliidi­piltidel on Ukraina ­piiri ­lähedal näha 42 lennukit An-2, mille NATO koodnimi on Colt.

USA luure andmetel lendasid need Venemaa lennukid ­Ukraina piiri lähedal ja paar korda ka Ukraina õhuruumis vaid mõni päev enne sõja algust 24. veebruaril. Ühendriikide õhujõudude hinnangul võib Venemaa muuta vanad lennukid põhimõtteliselt droonideks ning panna need lendama ilma pilootideta.

Nad lisasid, et grupina lendavad An-2-d meenutavad radarilt vaadates helikopterite rühma. Venemaa võib nende abil meelitada ukrainlasi tuld avama ja siis paljastub, kus asuvad Ukraina armee õhutõrjeüksused.

Suure tiivaulatusega Antonov An-2 on radaril selgelt näha ja selle väike lennukiirus on sarnane helikopteri omaga. Need on vanad ja odavad lennukid, millest Venemaal pole kahju.

Lennuki Antonov An-2 sisevaade. Lennuk asub Tartu lennundusmuuseumis. Illustreeriv pilt, mis on tehtud 31. mail 2021
Lennuki Antonov An-2 sisevaade. Lennuk asub Tartu lennundusmuuseumis. Illustreeriv pilt, mis on tehtud 31. mail 2021 Foto: Sille Annuk

Antonov An-2 kasutamine peibutisena ei ole tegelikult midagi uut. Aserbaidžaan kasutas neid lennukeid edukalt Armeenia vastu, kui asus 2020. aastal vallutama vaidlusalust Mägi-Karabahhi. Selle ala pärast sõditakse seni.

Selles relvakonfliktis ei muudetud An-2-sid kaugjuhitavateks, vaid aserist piloodid tõusid koos lennukiga õhku ja lendasid Armeenia kaitseliinide poole. Piloot suunas lennuki Armeenia väeüksuste poole, lukustas rooli õigesse asendisse ja hüppas lennukist langevarjuga välja.

Armeenlased pidid sissetungija vastu avama õhutõrjetule, kuid siis paljastasid nad oma õhutõrjepatareide asukoha.

Vene väed alustasid Ukraina vallutamist 24. veebruaril, kuid seni ei ole nad suutnud iseseisvat riiki anastada. Venemaa president Vladimir Putin lootis, et Ukraina langeb umbes nädalaga, kuid ta ei arvestanud kasakaste järglaste võimsa tahtega oma maad kaitsta ning lääne abiga Ukrainale.

Ukraina väed on suutnud üle kahe nädala Vene vägedele vastu panna ja vastupanu jätkub.

ÜRO andmetel on Ukrainast põgenenud üle kahe miljoni tsiviilisiku, kellest enamik on naised ja lapsed.

Sõja tõttu lääne poolt Venemaale kehtestatud sanktsioonid on juba tunda andnud. Vene rubla väärtus langeb, paljud venelased on jäänud tööta ja palju on ka neid venelasi, kes on Venemaale lõksu jäämise hirmus põgenenud teistesse riikidesse.

An-2 (NATO koodnimi Colt) on Antonovi konstrueerimisbüroos Nõukogude Liidus 1947. aastal loodud ning hiljem Poolas suursarjana ehitatud ühemootoriline mitmeotstarbeline suurim senini veel kasutusel olev kahepinnaline lennuk (biplaan).

An-2 esmalend oli 31. augustil 1947. Aastail 1947–1992 ehitati neid umbes 17 000, sellest Nõukogude Liidus 3855 lennukit, Poolas litsentsi alusel 11 915 lennukit ja Hiina Rahvavabariigis litsentsi alusel 1027 lennukit (2013. aasta seisuga) Y-5 nime all.

Metallkonstruktsiooniga lennuki mõlemad kahetalalised kandepinnad on kuni esimese talani kaetud duralumiiniumplekiga, esitalast tagapool aga impregneeritud lõuendiga.

Mõlema kandepinna allakallutatud tagatiib ja automaatselt ettepoole nihkuvad eeltiivad ning samal ajal 20 kraadi võrra täiendavalt langetatavad kaldtüürid (eleronid) võimaldavad An-2 kasutada väga lühikestel murukattega tõusu- ja maandumisradadel (150–180 meetrit).

Lennuki võimas 1000-hobujõuline õhkjahutusega tähtmootor AŠ-62 on ehitatud Wright R-1820 Cyclone'i litsentsi alusel. An-2 kütuse (aviobensiin oktaanarvuga 92) kulu tunnis on 180 liitrit ja mootoriõli kulu 3 liitrit. Lendurite kabiini mõlemalt istmelt on juhtimine dubleeritud.

Kommentaarid (2)
Copy
Tagasi üles