VENEMAA KIUSAB JUBA SOOMET? Soome reisilennukid on täheldanud GPS-i signaalide häireid Kaliningradi juures

Heveli Tuisk
, REPORTER- TOIMETAJA
Copy
Finnairi Airbus A320-200 lennuk.
Finnairi Airbus A320-200 lennuk. Foto: Phil Noble

Soome tuvastas häireid reisilennukite GPS-signaalides Venemaa Kaliningradi enklaavi lähedal mõni päev pärast seda, kui Moskva ähvardas Helsingit «sõjaliste tagajärgedega,» kui nad ühinevad NATO-ga.

Soome on alates pühapäevast tuvastanud häireid reisilennukite GPS-signaalides Venemaa Kaliningradi enklaavi ja Moskva idapiiri lähedal.

Soome lennufirma Finnair teatas, et nende piloodid on märganud erinevaid häireid lennukitel Kaliningradi lähedal, mis paikneb NATO liikmesriikide Leedu ja Poola vahel Läänemere idarannikul.

Ka teised lennukid teatasid ebatavalistest GPS-signaalide häiretest Soome ja Venemaa idapiiri lähedal ning lennukid ei saanud lausa Savonlinna lennujaamas, mis asub Ida-Soomes maanduda.

Sekkumine toimus vaid mõni päev pärast seda, kui Venemaa ähvardas Soomet «sõjaliste ja poliitiliste tagajärgedega,» kui nad ühinevad NATO-ga.

Soome president Sauli Niinisto ütles kolmapäeval, et Soome vaatab üle oma julgeolekupoliitika, et otsustada, kas ühineda NATO-ga pärast seda, kui Venemaa invasioon Ukrainasse kutsus esile ajaloolise muutuse soovides ühineda sõjalise alliansiga, et heidutada võimalikku Venemaa sissetungi.

DailyMail kirjutab, et Leedu lennufirma Transaviabaltika teatas Reutersile, et oli sunnitud tühistama 18 lendu Ida-Soomes Helsingi ja Savonlinna vahel, kuna GPS-i puudumise tõttu ei saanud maanduda, sest Savonlinna lennujaamal puuduvad alternatiivsed navigatsiooniseadmed.

«Oleme teinud kolm katset Savonlinna lennata. Seni pole see õnnestunud,» ütles Transaviabaltika juht Rene Must Reutersile.

«Päikese elektromagnetkiirgus ja signaalide segamine on ainsad kaks põhjust, mis võivad seletada selliseid pikaajalisi häireid, mis mõjutavad mitut lennukit,» ütles Reutersile hübriidohtude vastu võitlemise üleeuroopalise organisatsiooni HybridCoE direktor Jukka Savolainen.

«Riikidel võivad olla süsteemid, et näha, kust ummistused tulevad, kui need juhtub sisse lülitama ja selles suunas,» ütles ta.

Tagasi üles