Euroopa lennufirmade ülelennud Aasiasse on seni jätkunud üle Venemaa õhuruumi hoolimata sellest, et Vene väed alustasid 24. veebruaril Ukrainas sõda.
EL astub vastusamme, kui Venemaa keelab ülelennud Aasiasse
Euroopa Liidu esindajate sõnul võib Venemaa keelata ülelennud Aasiasse, kuid siis astub EL omapoolseid samme ja keelab näiteks Venemaa lennufirmade Põhja-Ameerikasse suunduvad lennud üle Euroopa, teatab yle.fi.
Euroopa lennufirmad kasutavad üle Venemaa Aasiasse lendamist, kuna see on kõige lühem ja kiireim tee. Lennata saaks ka Venemaast lõunas üle Pärsia lahe, kuid see pikendaks lennuaega mitme tunni võrra ning muudaks lendamise harvemaks ja kallimaks.
Ka varem on lennufirmad geopoliitiliste pingete tõttu pidanud lendamist üle teatud alade vältima.
EL-i lennundusametnike sõnul ei ole veel selge, milliseid samme Venemaa astuda võib, kuid nad on valvel.
Nad lisasid, et kui lääne lennufirmadele keelatakse kasutada Venemaa Siberi õhuruumi, siis võib see kaasa tuua ka lendude ärajätmise määramata ajaks.
Venemaa kaalus 2014 pärast Krimmi vallutamist keelata lääne lennufirmadel üle Venemaa lendamine põhjusel, et lääs määras Venemaale karmid majandussanktsioonid. Teada on, et Nõukogude Liidu ja külma sõja ajal oli sealne õhuruum suletud ja mitte ükski lääne lennufirma ei tohtinud üle NSVL-i lennata.
Lääne lennundusasjatundjate hinnangul ei keela Venemaa arvatavalt nüüd oma õhuruumis lääne lennufirmade lende, sest kui nad seda teeksid, siis jääks Venemaal saamata tulu, mida nad saavad õhuruumi kasutamise eest. See tulu läheb peaaegu täielikult Venemaa riiklikule lennufirmale Aeroflot ja see ei ole väike.
Samas näiteks Soome võiks enam mitte pakkuda lennujuhtimisteenust Soome õhuruumi kaudu Kuubasse ja Põhja-Ameerikasse lendavatele Venemaa lennufirmade lennukitele.
Soome õhuruumi kasutamise eest vastutava Finntraffic Lennonvarmistus oy andmetel toimub päevas sadakond lendu Soome kaudu üle Venemaa Aasiasse ja vastupidi. Venelaste kehtestatud piirangud ei takistaks ilmtingimata kogu lennuliiklust.
«Võimalik, et Venemaa lennukeeld puudutaks ainult Euroopa lennufirmasid, kuid näiteks Jaapani ja Lõuna-Korea firmad võiksid lende jätkata,» selgitas Finntraffic Lennonvarmistus oy tegevjuht Rainer Luojus.
Luojus arvutas, et kui katkestataks kõik Soome kaudu toimuvad ülelennud, vähendaks see Soome kogutavaid liinitulusid ligikaudu 11 miljoni euro võrra.
Veel ei ole Venemaa ega EL astunud samme, mis takistaks teatud piirkondades ülelennud.
Ukraina sulges sõja lahvatades oma õhuruumis ning sinna ega sealt üle ei saa lennata.