Alljärgnevad lood pärinevad 4. sajandi hiina ajaloolase ning kirjamehe Gan Bao sulest. Hiina horoskoobi järgi algab tiigriaasta, mistap ELU 25 avaldab mõned selle aja kummalised pajatused. Tekst pärineb Gan Bao raamatust "Vaimude otsija kirjad", mille tõlkis vanahiina keelest eesti keelde Katja Koort.
Selgituseks
Juba väga varajasel ajal peeti Hiinas oluliseks muutuste olemuse ja kulu uurimist, et ebapüsiva maailma oludega paremini kohaneda ja võimalikeks tagasilöökideks valmis olla. Sel eesmärgil sündis Zhou dünastia valitsemisaja (1046-256 e.m.a.) lõpus ennustamispraktikatel põhinev “Muutuste raamat” Yijing, mis koosneb kuusjoontest ehk heksagrammidest, nende seletustest ja seletuste seletustest. Hani dünastia paiku arvati see natuurfilosoofilisi teadmisi sisaldav teos konfutsianistlike kanooniliste tekstide hulka ja ta hakkas kuuluma iga haritud inimese kohustusliku kirjanduse nimekirja. Konfutsianistliku õpetlasena tundis ka Gan Bao hästi “Muutuste raamatu” teksti ja kirjutas koguni iidse teose kommentaari, mis toetub suuresti Hani dünastia õpetlase Jing Fangi (78-37 e.m.a.) käsitlusele. Jing Fangile, kui “Muutuste raamatu” asjatundjale, viitab Gan Bao ka mitmes “Vaimude otsija kirjade” loos. Ka Yijingi kui autoriteetset allikat mainitakse kogumikus korduvalt.
Hiina 4. sajandi kummalised vaimude ja tontide lood:
1:20 Igavene
Keegi ei tea, kust kandist tuli Guchengi ringkonda Igavene. Ta oli mitmeid kordi surnud ja surnuist ellu ärganud, kuid tema kaasaegsed nii ei arvanud. Siis aga tuli suur veeuputus, milles nii mõnigi kannatada sai. Järsku ilmus Quemeni mäe otsa Igavene ja hüüdis valjul häälel: “Mina, Igavene, olen elus!“ Ta ennustas, et vihma hakkab taas sadama, kuni viiendal päeval vesi lakkab. Kui kõik juhtuski nii, nagu Igavene oli öelnud, läksid inimesed mäe otsa, et talle austust avaldada, kuid leidsid eest ainult tema rõivad, saua ja nahkvöö. Möödus veel mitukümmend aastat ning ta tuli tagasi ja hakkas Huayini linnaväravavahiks.