Skip to footer
Päevatoimetaja:
Katrin Lust
(+372) 56681734
Saada vihje

Lõuna-Korea piloot tõi hävitaja F-35A maapinnale ilma telikuta (1)

USA õhujõudude Lockheed Martin hävituslennuk F-35A. Pilt on illustreeriv

Lõuna-Korea õhujõudude hävituslennuki F-35A Lightning II piloot tegi 4. jaanuaril hädamaandumise nii, et lennuki maandumistelik ei töötanud.

Õhujõudude pressiesindaja sõnul tekkis hävitaja telikus elektriviga, mille tõttu maandumisel kasutatav seade ei hakanud tööle, kirjutab afp.com. 

Ta lisas, et see oli esimene telikuta maandumine selle lennukitüübi ajaloos.

«Hävituslennuk sooritas hädamaandumise, kuna telik ei ulatunud välja. Lennuk maandus «kõhul», mis on erakordne,» sõnas esindaja, kes ei täpsustanud, kas militaarne õhusõiduk sai juhtumis kannatada.

Pressiesindaja kinnitas, et piloodil on suurepärased lennuoskused ning ta astus pärast maandumist Seosani õhujõudude baasis lennukist välja ja kõndis minema. Ta ei saanud vigastada. 

Lõuna-Korea uudisteagentuuri Yonhap teatel pandi enne hävituslennuki hädamaandumist maandumisrajale kustutusvahtu, et lennuki kere väga kannatada ei saaks.

Itaalia endine õhujõudude ohvitser David Cenciotti sõnas juhtumi kohta, et F-35A hävituslennukiga maandumine ilma telikuta on keeruline ja ohtlik, kuna see lennuk maandub terava nurga alt.

«F-35A maandumine toimub kiiresti. Ta ei ole selline nagu aeglasema maandumisega vanemad hävituslennukid F-16. F-18 või F-111. Olen üllatunud, et teliku avariisüsteem ei töötanud või seda ei kasutatud,» sõnas Austraalia õhujõudude ohvitser Peter Layton juhtunu kohta.

Veel pani teda imestama, et piloot ei kasutanud katapultistet, kuid juhtumi õnnelik lõpp lubab oletada, et piloot langetas hädamaandudes õigeid otsuseid.

Lõuna-Korea õhujõududel ei ole varem F-35A hävituslennukitega õnnetusi olnud, kuid maailma eri riikides on neid olnud kokku vähemalt kaheksa. Eelmine õnnetus leidis aset möödunud aasta novembris, kui Briti F-35A kukkus Vahemerre. Siis pääses piloot tänu katapulteerumisele.

Aprillis 2019 piloot hukkus, kui Jaapani F-35A kukkus inimliku vea tõttu Vaiksesse ookeani.

Jaapani õhujõudude teatel juhtus õnnetus piloodi ruumilise desorientatsiooni tõttu. See tähendab, et piloodi võime tuvastada lennuki asukohta, kõrgust ja liikumist oli häiritud. Hävituslennuki piloodi vaatlusvõime võib mõne sekundiga halveneda ja õnnetus on käes. 

F-35 Lightning II on USA viienda põlvkonna mitmefunktsiooniline hävituslennuk.

Lockheed Martini (LM) loodud X-35 baasil on ehitatud kolm lennukivarianti: F-35A, F-35B ja F-35C. Kõik lennuki F-35 variandid võimaldavad täita nii hävitus- ja luurelennuki kui ka taktikalise pommitaja ülesandeid ning lisaks tavalisele pommitamisele rünnata suure täpsusega ka väikese pindalaga sihtmärke maapinnal. Lennukit hakati arendama programmi Joint Strike Fighter Program raames. Selle eesmärk on luua võimalikult soodsa hinnaga järgmise põlvkonna hävituslennuk, mis sobiks kooskõlas tänapäeva nõuetega kasutamiseks nii õhu-, mere- kui ka merejalaväes.

Baasversiooni X-35A esmalend toimus 24. oktoobril 2000 Californias USAs ja F-35A esmalend 15. detsembril 2006.

2021. aasta detsembri alguseks on ehitatud üle 730 F-35 hävituslennuki ning neid kasutavad lisaks USA-le ka Suurbritannia, Itaalia, Holland, Austraalia, Norra, Taani, Kanada, Iisrael, Jaapan, Lõuna-Korea, Belgia, Poola ja Singapur. F-35 hävitajate ostmist kaalub ka Soome kaitsevägi.

Kommentaarid (1)
Tagasi üles