Aastalõpu juurde kuuluv ülesöömine on väga uus asi, kirjutab Juku-Kalle Raid. Veel uuem asi on aga toiduvalik. Kui heita pilk mõned sajandid tagasi ning kujutada ette sealset peolauda, jookseks enamus kaasaegsetest ummisjalu minema. Sealjuures ka need, kes pajatavad, kuidas "eesti rahvast riisutakse" või jahuvad 100.000 nälgivast eesti lapsest. Tegelikult ei tundud eetslased tänaseid peolauas levinud toite veel lähiminevikus üldse. Ausalt öeldes olid kodumaised peotoidud ajastule vastavalt üsna õudsed.
Ajalugu on muidugi üks ambivalentne asi, teinekord tundub kauge minevikuna juba eelmine aasta, aga samas võib näida lähiajaloona 16. sajand. Aastalõpu- ja alguse pidudehooaja lõpetuseks võiks ju kiigata oma kõrgest ja luksuslikust elevandiluutornist morni mineviku poole ja saada aru, kui hästi meil kõik ikkagi on.
Kui me tahame ette kujutada mineviku pidulaudu, maksab lonkida raamaturiiuli juurde ja võtta sealt abimehi. Väga hää lugemine on Inna Põltsam-Jürjo teos "Pidusöögist näljahädani", kindlasti ka Anu Männi "Pidustused keskaegse Liivimaa linnades" ning selleteemaline piibel on Aliise Moora "Eesti talutahva vanemaid toite".
Veel parem on aga pöörduda otse mineviku allikate poole: meie takuste talutaatide toidulauast on pajatanud 18. sajandil Garlieb Merkel, 19. sajandi lõpul Jaan Jung jpt.
Toonasel pidulaual oli suur kauss keedetud seapekiga, teine meega ning kolmas võiga. Pluss rukkileib. Ja kogu laulupidu.
Õuduste pidulaud
Aga kujutame ette siis, mida suhu pandi. Juba Aliise Moora viitab Hernhuutlaste ajalookirjutaja Renzule, kes ütleb 18. sajandi eestlaste kohta, et nende elujärg oli väga armetu ja toit väga kesine. Mõelgem siis täna: toonasel pidulaual oli suur kauss keedetud seapekiga, teine meega ning kolmas võiga. Pluss rukkileib. Ja kogu laulupidu. Ei kõla tänasest vaatevinklist kuigi isuäratavalt. Sealjuures – eestlasi peeti suuremateks pillajateks ja toretsejateks kui lätlasi, nii et lõunanaabrite ampsule mõeldes võib suisa valus hakata.