Just mõni aeg tagasi tuli välja, et Keskerakonna lipukirjaks olnud tasuta ühistransport saab osaliseks rajudele rahalistele kärbetele. Keegi, kellel on aru peas, ei ole sellest üllatunud, sest Eestis on üldiselt valitsusel omadus lubada praegu kõike, kohe ja kõigile tasuta, aga kust kohast tuleb lubadustele rahaline kate, selgub sündmuste käigus. Matemaatika mõistetes on siinkohal päris palju muutujaid. Harly Kirspuu võtab need muutujad ette.
Esimene muutuja: populism
Valitsuses on üks teatav Keskerakonna-nimeline seltskond, kelle peamiseks lipukirjaks on olnud see, et lubame enne ja vaatame, mis sealt lubaduste hulgas reaalsusega kooskõlas on peale seda, kui valimised on läbi.
Tasuta ühistransport on olnud selle lipu vars juba krooniajast peale. Tallinnas see paistab justkui töötavat, sellest tulenevalt üritati sama asja kurgust alla suruda ka maakondadel. Kõik maakonnad ei läinud oma avalike liinide tasulisest ümbermuutmisega kaasa, aga siiski oli neid päris mitu, kes läksid. Keski esimene etapp justkui töötas, ja isegi rahvusvaheliselt.
Näiteks tabas siinkirjutajat ühel hetkel ülemaailmse uudisteagentuuri AFP ajakirjanik, kes paar kuud peale tasuta maakondliku ühistranspordi käimaminekut küsis minult kommentaari, et kuidas töötab. Ma ütlesin, et pole kvaliteedivahet näinud (ja ei olnudki), ning ühel heal hetkel avastasin, et mind olid tsiteerinud sellesama AFP kaudu näiteks Omaani, Pakistani ja Kuveidi ingliskeelsed lehed, milliste väljaannete olemasolust mul aimugi polnud, nagu ka eelmainitud väljaannete lugejatel polnud aimu, et kuskil maailmas on mingi Eesti, mis selliseid asju teeb.
Uued omavalitsused panevad massiliselt kinni koole, lasteaedu, muid tsiviliseeritud maailmale omaseid kohti, sest kui on vaja rahalist kokkuhoidu, siis on vaja seda palju.
Teine muutuja: omavalitsused
Tuleb meelde, kui enne eelmisi kohalike omavalitsuste valimisi ütles mulle üks Järvamaal asunud valla vanem, et need liitumislepingud, mis sai kohalike omavalitsuste poolt üle Eesti kirjutatud, kehtivad kuni järgmiste, st 2021 kohalike omavalitsuste valimisteni. Peale seda on vaja vastu võtta raskeid otsuseid, sest kui sa saad ühendomavalitsuses lahti lasta kümmekond vanade valdade töötajat, siis rahalist kokkuhoidu sealt ei tule – vähemalt mitte sellist, et ülejäänud summa eest saaks midagi ära teha – ehitada midagi, korrastada midagi, abivajajatele rohkem toetust maksta.