TIPUD ÜLE LAIPADE: Peeter Oleski mälestuseks avaldab Juku-Kalle Raid tema kirjatüki, kus Peeter kirjutab unustamisest. Olesk uurib oma essees, miks unustavad karjääriredeli ülemisele pulgale trüginud tüübid need inimesed, tänu kellele nad sinna jõudsid. Lugu on algselt kirjutatud kuulehele KesKus.
Mind huvitab mehhanism, mis seisneb selles, kuidas inimene, kes on tõusnud ametiredeli ülemisele pulgale, «unustab» ära, tänu kellele ta sinna jõudis. Ta on tipul, näiteks minister, kuid pole tänanud neid, keda ta tallas nagu trepiastmeid teel avarustesse. Ta on võlgu ja sureb maksujõuetuna. Mõnikord nimetatakse säärast tippuronimist minekuks üle laipade.
Eliidist ja karjapidamisest
Eesti Vabariigi kui maailma riikidepere täieõigusliku liikme taastamisel kõneldi sotsiaalsest eetikast väga vähe, peale muu ka põhjusel, et puudus niisugune juriidiline parameeter, mille kaudu seda sätestada. Küll räägiti eliidist ehk kõrgemast seisusest, keda on vaja partnerina suhtlemisel teiste riikide võimukandjatega. Elitaarsuse üheks tunnuseks oli toona ühe võõrkeele ja ühe rahvusvahelise keele vaba, st. ilma tõlgita valdamine. Eesti partnerid ja läbirääkimiste vastaspool märkisid sellise valdamise ära täiesti eraldi.
Teiseks tunnuseks oli palk, kolmandaks toetusmeeskonna suurus.
Kõik nood tunnused toimivad ka praegu, ainult et endist viisi eetikaväliselt.
Karjapidamisest ei räägitud siis üldse. Kari on too «inimmaterjal» (August Sang, «Argihommik», 1956), kelle pealt peaks eliit sugenema. Lihtrahvas. Alamväelased.
Alamväelase tunnuseks ei ole kuulumine anonüümsesse keskklassi või sõdurimunder. Alamväelane oled sa siis, kui sinu telefonikõlinat ei võeta enam vastu ja mitte seepärast, et helistasid valel ajal, vaid et teine pool häbeneb iseennast. Häbeneb kahetseda ja vabandada. «Uhkust» on rohkem kui mõistust ning au.