Kunstimuuseum sai 102-aastaseks. Mark Raidpere vestles muuseumi juhi Sirje Helmega. «See on nagu Peetrikese unenäos, et valgusfoorid töötavad, ainult inimesi pole,» võtab Eesti Kunstimuuseumi juht Sirje Helme kokku globaalse muuseumielu ja näitusekorralduse viirusepiirangute ajastul. Lugu on täispikkuses kuulehes KesKus siin.
Mark Raidpere (M. R.): Enne diktofoni käivitamist jõudsid osutada ühele aspektile muuseumitööst: «Südamlik näitusetegemine on vaid üks osa sellest kõigest.»
Sirje Helme (S. H.): Ongi tegelikult. Just täna käisin vaatamas meie uut väljapanekut, mis KUMU-s maikuus avaneb, «Kunst on disain on kunst». Siis läheb kogu see tööga seotud jama meelest ära, jube hea on olla. Vaadata, kuidas tehakse, kuidas mõtted liiguvad. See ongi see tore, südamlik näituse tegemine. Eks ongi kole kui kogu aeg on kinni, samas pole selles ju kedagi süüdistada. Ma tunnen kuidas muuseumis töötajatel motivatsioon langeb. Teed näituse valmis, kuid vaatajaid pole. Meil on äsja valminud nt ka reivikultuuri teemaline näitus «Terve öö üleval». Muidugi me kasutame sotsiaalmeediat, igasugu online-avamisi, aga see pole üldse see... (Teeb rõhuliselt sõrmenipsu.)
M. R.: Et pole publiku tagasisidet, seda kohalolu, mis annaks füüsilise vibratsiooni?
S. H.: Muidugi, absoluutselt! Mõni nädal tagasi tundsin äkki kohutavat vajadust elava muusika järele.
M. R.: Kui nüüd pusletükke uuesti kokku laotakse ja pilt taas tervikuks hakkab saama, siis kas ja mil moel see muutunud on ? Mille juurde pöördutakse tagasi, millised muudatused püsivad?
S. H.: Mina näen vähemalt 2–3-aastast auku, kui me räägime rahvusvahelisest näitusetegemisest. Kui hakkame näiteks praegu mõnda näitust ette valmistama, siis tulemustest räägime 2023 aastal. Teeme nagunii ka 2022. aasta plaane, kuid sealgi mitmed näitustest veel kõiguvad. Kas tuleb või ei tule, mis see maksab? Hinnad on väga muutunud, transpordi hinnad on laes! Peale selle, nt kaugemad maad, nagu USA või Jaapan – me ei tea, kuidas nemad otsustavad. Mõned asjad on ka [aastasse] 2024 lükatud.