PUHAST LÄÄNT TAGA IGATSEMAS: Tallinna Linnamuuseumis on avatud vabadusviiside näitus, mis räägib, kuidas tallinlased ja põhja-eestimaalased nõukogude ajal Soomest... eee, eksole... mitte siis tõesti niipalju vorsti-abi kui just vabaduse-abi ja musa-abi said. Üle 30 aasta oli meil ikka üsna silme ees, kuidas Lääne-maailmas elatakse. Näituse kuraator Tõnu Pedaru (Röövel Ööbik) kirjutab peaaegu oma enda naha näitel vabaduse viiside otsimisest aastatel 1960-1991.
Tallinna Linnamuuseumis on avatud näitus, mis räägib, kuidas tallinlased ja põhja-eestimaalased nõukogude ajal Soomest... mitte siis tõesti niipalju vorsti-abi kui just vabaduse-abi ja musa-abi saime. Üle 30 aasta oli meil ikka üsna silme ees, kuidas Lääne-maailmas elatakse.
Nagu teame: peale Teist maailmasõda suutsid soomlased säilitada vabaduse ja iseseisvuse, meie jäime pooleks sajandiks nõukogude impeeriumi küüsi. Ehk – meie ei otsustanud vabalt ja iseseisvalt oma elu ja asjade üle, me elasime Moskva ajas ja ruumis. Meid hoiti kinni nagu koopas või kotis, ja Kremli vangivalvurid otsustasid, mida meile väljaspoolt keelatud maailmast teada anda ja – Iljitši lambikese kunstvalguses näidata või mitte.
Tunnel kui kotisuu
Õnneks sigines meile siia koopasse tunnel või kotisuu, millest nägime vabaduse valgust. Sealt avanes kui laterna magica´st vaade vaba maailma paradiisiaeda.
See oli Soome televisioon, mille 1958 aastast helendavalt ekraanilt nägime, kuidas vabas ilmas elu käib. Milliste ilusate asjade sees ollakse ja mida seljas kantakse ja mida süüakse-juuakse. Ja kõik need filmid ja alati oodatud telesarjad ja nalja-sarjad ja – sai ju sisse ahmitud isegi – jah, isegi reklaame! Seda on täna isegi raske uskuda.
Oma käega me neid asju teleekraanilt katsuda ei saanud, aga kõigest sellest osasaamine hoidis meis midagi ärksamana. Oli see vabadusiha või tarbimisiha? Tõsi, kui lindistasime telekast iga-aastast Eurovisiooni või Hittimittarit, siis saime midagi ka päriselt omale hankida.