KUI LOLLUST EI PEETA LOLLUSEKS: Räägitakse, et vanasti võis igast külast leida kohaliku külalolli või koguni -hullu. Kui esimesed tegid rahvale pigem nalja, siis teistest oli mõistlik end eemale hoida. Kui meenutada kirjanduslikke allikaid, siis tulevad silme ette kõigepealt Pepík Hopp Švejkist ja Oru Eedi „Tõest ja õigusest”. Kuhugi nende vahele mahub ka Jaan Tatikas.
Pole tähtis, kust ja kuidas taolised erivajadustega tegelased ilmusid – kas neid vaevasid geneetilised rikked, sünnitraumad või olid eluajal tõsiselt põrutada saanud. Ikka juhtub. Aga pole kuulda olnud, et tollal keegi selliste härradega ühte sammu oleks tahtnud astuda.
Eeldades, et lollide osakaal on alati ja kõikjal enam-vähem konstantne, siis saab järeldada, et mida suurem asum, seda rohkem lolle.
Moodsal ajal on kõik teistmoodi ja nagu kirjutas Viivi Luik (EPL,02.10), on saabunud aeg, kui rumalust ei peeta häbiasjaks. Ka on aja jooksul osa külasid nii suureks paisunud, et neid lausa linnadeks nimetatakse. Eeldades, et lollide osakaal on alati ja kõikjal enam-vähem konstantne, siis saab järeldada, et mida suurem asum, seda rohkem lolle. Lihtsalt mõnele ei jää tarkus külge ja mõni on ohtralt muinasjutte lugenud või ulmefilme vahtinud ning elab nüüd oma luulude maailmas. Ja seda hoolimata kättesaadavast kooliharidusest ja teaduse progressist. Siinjuures ärgem nimetagem tarkuseks oskust telefoni näppida ja feissbukis sobrada.
Tahtsin jõuda maailma haaranud hulluseni, mille minivarianti näeme aeg-ajalt Vabaduse platsil ja Toompeal kisamas, plakatitega vehkimas ja vabadusi nõudmas: koroonat pole olemas, vaktsiinid on sitt ja solk, arstid on kaabakad ja statistikud valevorstid.
Selle sissejuhatusega tahtsin ma jõuda viimasel ajal maailma haaranud hulluseni, mille minivarianti näeme aeg-ajalt Vabaduse platsil ja Toompeal kisamas, plakatitega vehkimas ja vabadusi nõudmas: koroonat pole olemas, vaktsiinid on sitt ja solk, arstid on kaabakad ja statistikud valevorstid. Nii mõneski maailmapaigas on oma veendumuste kinnituseks jõutud Pronksiöö-taoliste sündmusteni. Meil õnneks veel mitte, küll aga on toimunud mingi kummaline Balti kett. Ei saagi aru, mida on selles kõiges rohkem – kas totrust või anarhiaihalust.