Marju Kõivupuu on folklorist, kes on uurinud ka kahte vastandlikku värki: surmakultuuri ja ravimtaimi. Ja kes ei teadnud lapsena elektrist mitte midagi – selle puudumise tõttu tema kodus. Lisaks võib teda kuulata igal pühapäeval ERRi programmis «Mnemoturniir». KesKusi peatoimetaja Juku-Kalle Raid rääkis Marju Kõivupuuga elektrist, ravimtaimedest, surmast ja lätlastest.
Juku-Kalle Raid (JKR): Marju, sa oled pärit sellise kentsaka nimega külast nagu Mäepõru küla Võrumaal. See on ehtne padu-Lõuna-Eesti nimi.
Marju Kõivupuu(MK): See on padu-Lõuna-Eesti nimi ja ta on Saru küla alamküla, need on ära jaotatud. Sarumõisa, Saru Andruse, Saru Mäepõru. Et kuidagi viisi teha nendel juppidel nagu vahet. Umbes nii nagu Lõuna-Eestis on pikkadel jõgedel ja järvedel igas otsas on oma nimi ja siis on kokku lepitud, kuidas me seda geograafilisele kaardile kanname. Aga kui sa lähed mingisse soppi, siis keegi ei tea, kuidas seal kutsutakse. Siis on sealt pärit matemaatikaprofessor Jaan Sarv. Siis ma näitan, kust pärit olen, panen sinna Mäepõru juurde täpi ja ta ütleb, et pühajumal, kuidas sa saad olla pärit mitte kusagilt.
Elektrivalgust ma nägin üldse esimest korda Valgas ja ma väga tean, kui valus see kogemus mulle oli.
(Naerab.) See on millegi tagune kant. Kas mäetaguse või mingisugune selline kahtlaselt pime ja tume sopp. On üks teine liitsõna, aga see hakkab sõnaga karu (Kõivupuu liitsõna lõpp on perse). Seal oli üks päris natuke vanem talu ja siis oli seal ka asunikuelamisi. Ja vanaema ja vanaisa olid sinna asutanud endale elamise ja mina tulin ilmale aastal 1960. Miks see selline koht on – elekter veeti sinna sisse 1972. Elektrivalgust ma nägin üldse esimest korda Valgas ja ma väga tean, kui valus see kogemus mulle oli. Nii ere! Arusaamatu! Nüüd kingiti mulle petrooliumlamp ja ma püüdsin lastele seletada, et kas te saate aru sellest jutustusest, kui valgus tuli. Et kuidas ema toob selle petrooliumlambi. Et kas te nüüd saate aru, mis tähendab särav valgus.