Räägime Eesti rahadega tehtud filmidest, mida keegi näinud pole. Imelike Filmide festivali esiahv Harly Kirspuu hakkas ükspäev mõtlema Eesti filmindusest, kultuurindusest ja kuidas osa inimesi ei taha oma tagapalgeist kaugemale näha.
Ühel ilusal ja toredal päeval jõudis minuni Eesti Ekspressi artikkel. Tegemist oli usutlusega, kus Maria Ulfsak küsis küsimusi kelleltki Katrin Kissalt, kes väidetavalt on filmitegija ja kes on väidetavalt mingi filmi valmis teinud. Tooniandev osa keerles selle ümber, et Kissa vingus, kuidas ta ainult 2,6 miljonit oma filmi jaoks sai. Seda muide ka osaliselt Eesti maksumaksjalt. Aga ikkagi, et miks nii vähe.
Kui jutt käiks mingit sorti tagakiusamisest, näiteks poliitilistel või seksuaalsetel või rahvuslikel põhjustel, siis oleks ju igati mõistlik soovitus, ja ses mõttes arusaadav.
Ja et (tsiteerides Ekspressi enda pealkirja) «soovitaksin kõigil, kel on vähegi talenti, pageda nii kiiresti, kui jalad võtavad». Kui jutt käiks mingit sorti tagakiusamisest, näiteks poliitilistel või seksuaalsetel või rahvuslikel põhjustel, siis oleks ju igati mõistlik soovitus, ja ses mõttes arusaadav. Aga ei ole ju. Kissa jonnis sellel teemal, et miks ta nii vähe raha sai. Ja et iga viimane kui kultuuriinimene peaks jalamaid pileti ostma ja suunduma esimesele lennukile, mille ta Tallinna lennujaamast tuvastab.
Nii ei saa
Kahetsusväärsel kombel ei ole tema mitte päris ainus. Ise olles ka filmiprodutsent ja ühte teatavat eelmainitud filmifestivali teinud, olen näinud paljusid filmiinimesi – nii selliseid, kes on ühe filmiga maha saanud ja peavad ennast koheselt uue põlvkonna Quentin Tarantinodeks, kui selliseid, kes on teinud pikalt väga häid filme, aga on väga tagasihoidlikud.