Viljandi Folgi pealik Ando Kiviberg tuletab meelde inimesi, kelle eeskujul praegune Viljandis toimuv festival üldse alguse sai. Andol oli õnn kuuluda ühte «üle-eestilisse salaseltsi» ja ta õppis meie ühelt kõige karismaatilisemalt eeslauljalt Igor Tõnuristilt. Viljandi Folk toimub selle nädala lõpul! Loo tervikvariandi leiad juulikuu KesKusist.
Koorijuhi pojana ja lapsest saati kooris lauljana oli pidulikel puhkudel rahvarõivais ringituiskamine minu elu eriline, ent kindlasti loomulikum osa kui enamikul mu eakaaslastel. Endasuguseid «kõõrutajaid» õnnestus mul kohata ülevaatustel või harvadel laulupidudel. Teadmine, et kuulume mingisugusesse üle-eestilisse salaseltsi, lisas teatavat enesekindlust ja isegi kõrkust – koorilaulukunst paistis mulle romantilises nimbuses sellise aadlimeeste asjandusena. Ja kuigi kuulatava muusika valimikku kuulusid sarnaselt mittelaulvatele koolivendadele Propeller, Ruja, Generaator M, Turist ja hiljem ka Singer-Vinger, köitsid mind kuidagi eriliselt just rahvalaulud ja laulumängud.
Poolhäbelik teismeline poiss
Folkloorifestival Viru Säru oli esimene ilmutuslik kogemus, kus öistel lõkkeõhtutel võis imeilusate võhivõõraste rahvariides tüdrukutega end unustusse tantsida.
Laulumängude võlu seisneb vastassoo suhtes poolhäbeliku teismelise poisi jaoks muu hulgas ka selles, et iga salmi järel tuleb tüdrukut vahetada ning see võimaldab osaliselt varjata sümpaatiat selle kõige võluvama tüdruku vastu. Selle tüdruku vastu, keda korraks puudutada õnnestub ehk vaid 6–7 salmi pärast ning kellele võib oma huvist märku anda vaid põgusa, ent sügava silmavaatamise ja kuuma käesurvega ta nõtkele pihale.
Laulumängude võlu seisneb vastassoo suhtes poolhäbeliku teismelise poisi jaoks muu hulgas ka selles, et iga salmi järel tuleb tüdrukut vahetada ning see võimaldab osaliselt varjata sümpaatiat selle kõige võluvama tüdruku vastu.
On ilmselge, et sedavõrd romantilisel sündmusel saavad kogetud ilusate hetkede ja kohatud põnevate neidude kõrval mälestustes erilise koha ka sündmuse eestvedajad. Viru Säru kunstiliseks juhiks oli juba tolleks, 1986. aastaks eesti rahvakultuuri ringkondades legendi staatusesse tõusnud maestro Igor Tõnurist. Ei ole vist vaja lisadagi, et minu ja mitmete minu kaaslaste jaoks muutus ta mõjult ning tähenduselt sama oluliseks ja võimsaks kui Gustav Ernesaks laulupidude kontekstis.