KOOLIPAPA LUGUSID: Vähemalt kümmet ametit pidanud Indrek Tarand on viimase aasta jooksul mekkinud pedagoogi kibedat rosinaleiba Nõva koolis. Juku-Kalle Raid hakkas viimases kuulehes KesKus huvituma, kuidas on õpetaja elu väikekoolis. Nad varjusid konspiratsiooni mõttes ühte tuntud keldribaari, et Haridusministeeriumi omad Indrekut intervjuu ajal kinni ei püüaks. Lugu täismahus loetav juunikuu KesKus'ist.
Nõva kool on tõeline väikekool, just selline, milliste sulgemisega kaasajal pidevalt tegeletakse. Ja selge on see, et elu veereb väikekoolis hoopis erinevalt suurest kombinaadist, kus sekeldab korraga ringi pooltuhat õpilast. Haridussüsteemist pajatades põrkame me aga iga natukese aja tagant ühe ja sama teema otsa – lõputu bürokraatia. Bürokraatia, mis pärineb asutusest, kus kohvimasin kaduma läks ning töötajatest ministri laste tentsikud said. Nii tegelevad õpetajad rohkem ajuvabade nõudetabelite täitmise kui laste õpetamisega.
Juku-Kalle Raid (JKR): Räägi, Indrek, kuidas sa pedagoogika radadele kolkakülla Nõvale jõudsid?
Indrek Tarand (IT): Sellepärast jõudsingi, et koolmeistritest oli puudus. Ja tundus mõistlik, kui inimesi saab aidata väikese liigutusega. Niimoodi jõudsin ja ega ma ei kahetse. Võin ka kinnitada, et see aasta on olnud epohhi loov kogemus. Esines ka möödalaskmisi. Ma kujutasin ette, et omal ajal nõukogude pedakoomikute poolt välja kujundatud tegelased on võimu juurest kadunud, aga tuleb välja, et nad on vegetatiivsel teel paljunedes uuesti võimule saanud ja haridusbürokraatia pool on see, mis tumestab kõige rohkem seda muidu rõõmsat ja inspireerivat tegevust. Ma palgast ei hakka parem rääkima.
JKR: Me muud ei kuulegi ju, kui et õpetajate palk tõuseb.
IT: Kahjuks ütles Jüri Ratas Jüri Ratasele, et neli aastat ei juhtu midagi ja nüüd öeldi, et 3% võib olla isegi tõuseb. Aga see kõik ei päästa midagi. See on sama, kui kastekannust põua ajal püüda viljapõldu kasta.