L, 28.01.2023

Kas teadsid, et teatud toidud on järgmisel päeval süües isegi tervislikumad?

Raadio Elmar
Kas teadsid, et teatud toidud on järgmisel päeval süües isegi tervislikumad?
Facebook Messenger Twitter Whatsapp
Comments
Foto: Shutterstock

Raadio Elmar hommikuprogrammis «Ärka, kaunis maa!» rääkisime kevadest ning tervislikust toitumisest. Terapeut Jaanika Tapver andis nõu, kuidas toidujääkidest annab tervislikku einet valmistada.

Tapver märkis, et erinevatest jääkidest eine valmistamisel on oluliseks see, kuidas te toitu säilitate. «Tasub mõelda, kuidas säilitada toitu nii, et see oleks tervislik ka järgmisel päeval! Õnneks enamus läbiküpsetatud toiduained säilivad külmikus kinnises karbis ligikaudu kaks kuni kolm päeva. Kui me räägime tervislikust toitumisest, siis on olemas teatud toidud, mis on järgmisel päeval süües isegi tervislikumad - nendeks on kartul, pasta ja riis,» rääkis toitumisterapeut.

«Kartul, riis ja pasta sisaldavad tärklist, kuid kuumtöötlemisel ning toidu maha jahtumisel tärklis muutub kiudaineks. Kui ma planeerin oma klientidele menüüsid, siis kaalulangetamise huvides või kõhukinnisuse puhul soovitangi neil tarbida pigem järgmise päeva kartulit, pastat või riisi,» selgitas Tapver.

Kuidas aga eelmisel päeval valmistatud toitu tarbida nii, et see sooja toidukorrana oleks maitsev ning nauditav? «Kartulit saab kenasti panna köögivilja kotleti sisse. Kui eelmisel päeval olid teil söögiks näiteks ahjuköögiviljad, kartul ja liha....siis oleks järgmisel päeval tervislik teha üldse taimne päev. Köögiviljadele ja kartulile võib juurde lisada kikerherned, maitseürdid ning valmistada sellest kooslusest ülimaitsvad kotletid. Praadimise asemel võiksite kaaluda ahjus küpsetamist,» lisas Tapver.

«Ka teise päeva makaron on palju kasulikum, eriti neile, kes maadlevad kõhukinnisusega. Te ei pea makarone ilmtingimata pannil praadima, neist saab valmistada pajaroogasid või hautisi, võite isegi vokkida! Lisage hulka köögiviljad ja on samuti hea lahendus käes,» lisas terapeut.

Riisi valmistamise puhul jagas Tapver olulise nipi. «Kui riisi ära keedate, siis oluline on peale valmistamist see hiljemalt tunni jooksul külmikusse asetada. Vastasel korral hakkavad seal kasvama bakterid, mis ei ole su organismile enam nii tervislikud,» avaldas ta.

Inimestele, kel pole toidujääkidest valmistamise juures häid ideid, andis Tapver kasuliku soovituse. «Laota külmkapist võetud toidujäägid lauale ja hakka lihtsalt otsast pihta. Kui sul on seal näiteks tatar, liha, külmutatud köögiviljad - võta üks toiduaine ja mõtle, millega see kokku sobib. Internetis on nii palju erinevaid retspete üleval. Löö sisse märksõnad «salat» ja «tatar», sealt tuleb ette tõeliselt põnevaid lahendusi,» rääkis Tapver.

«Siiski rõhutan siinkohal, et teatud toidugruppide puhul tasub söök alati värskena ära süüa. See kehtib värskete köögiviljade, puuviljade ning marjade puhul. Kui puuvili on lahti lõigatud, siis C-vitamiin aurustub õhu käes ära,» toonitas toitumisterapeut raadio Elmar hommikuprogrammis «Ärka, kaunis maa!».

Märksõnad
Tagasi üles