Ajalehe KesKus peatoimetaja Juku-Kalle Raid kirjutab oma arvamusloos, kuidas Kaja Kallase uues valitsuses saavad kokku sõbrannad ehk mineviku «Kaja Kallasest».
Tundub, et märgatav osa meie kodanikest rõõmustab Kaja Kallase ja tema sõbrannade valitsuse üle. Sotsiaalmeedias esineb rohkelt uhkeid hüüatusi, kus avaldatakse headmeelt, et Eesti on ainuke naiste käpa all olev riik maailmas – naised on ju nii president kui peaminister. Pluss sõbrannadest ministrid sinnaotsa.
Muidugi, tegelikult on valitsuse headuse otsustaja üle aeg ja inimeste teod ise, mitte nende sugu. Aga enneolematu asi ikkagi, miks mitte ette käsi plaksutada. Seda enam, kui võtame arvesse, et meie palatis anti kaks aastat jutti iga päev kolmehelmeputru, mis siiani suus ringi käib.
Naiste osakaalu korvamatusest Eesti ühiskonnas on – kas kogemata või meelega, ei tea – tulnud juttu ka mujal. Nii avaldas Tallinna Ülikooli ajaloodoktorand Kristjan Oad populaarteaduslike sugemetega artikli, milles ta väidab, et naisvalitsuses pole eestlaste jaoks pikemas ajalooplaanis midagi uut ega enneolematut, kuna – selgitab Oad – valitsesid muinas-Eestis naised ning mehed võrdselt.
Selge see, et taolise väite tõestamiseks läheb vaja teatud meeleheitlikust ja julgust, ent kui juba Lennart Meri munes välja muinaseesti teooriaid, millest ükski tegelikkusele ei vasta, siis miks mitte proovida mütoloogiat luua ka kaasaegselt ja vähe tõenditerohkemalt.
«Naiste võim Eestis on pikemas vaates naasmine juurte juurde.»
«Naiste võim Eestis on pikemas vaates naasmine juurte juurde. Tuhat aastat tagasi olid Eestis valitsejateks nii naised kui ka mehed ning just naised võisid olla need, kes andsid sõjapealikele ja teistele meestele käske,» kirjutab Oad ning jätkab teisal: «Tollase Eesti poliitikas tegutsesid küllap mõneti erilaadi rollides, aga samavõrd tipus nii naised kui ka mehed. Sama kinnitavad ka kirjalikud allikad. 13. sajandi lõpus pandi kirja Liivimaa Vanem riimkroonika. Läänemere idakalda valitsejatest aasta 1200 paiku nimetati seal vaid nelja nime. Lätis figureerisid eranditult mehed: Põhja-Lätis liivlane Kaupo, Lõuna-Lätis semgal Viesturs. Eestist mäletati aga abielupaari, emandat Emme ning isandat Viliemes.»