Kodumaine spioonipõnevik «O2» on tänaseks kinodesse toonud juba 35 000 vaatajat, kes on saanud osa Eesti filmikunsti viimasest sõnast ning näinud ekraanil taaselustumas 30ndate Tallinna. Ajaooline elutruudus saavutati lisaks kunstnikutööle, kostüümidele ja rekvisiitidele tipptasemel visuaalefektide abiga, mille peen kunst eriti rabavalt esile tuleb, kui algset materjali lõpptulemusega kõrvutada.
«O2» visuaalefektide vastutava meistri ehk rahvusvahelises filmiterminoloogias visual effects supervisor'i Jan Viljuse sõnul hakkab eri- ja visuaalefektide planeerimine pihta väga varakult: juba stsenaariumi arendusfaasis asutakse režissööri ja operaatoriga läbi arutama, mismoodi film peaks hakkama lõpus välja nägema ning pannakse paika, millised asjad jäävad kunstniku teha ning mis luuakse arvuti abiga.
Kui palju saab režissöör oma nägemuses visuaalefektide abile toetuda? «Ikka täiega saab, aga eks Eesti filmide puhul meil kahjuks tavaliselt ikkagi see, et eelarve piirab. Kuna inimesi on vähe, kinovaatajaid on vähe ja tulud on väikesed, siis ei saa meeletut pappi sinna alla panna. Tavaliselt teeme nii, et nii enne kui ka pärast filmimist koostame prioriteetide nimekirja, et milline eriefekt on filmi loo edasiandmise mõistes väga oluline ja milline mitte. Neist vähem olulistest tehakse omakorda siis nii palju kui rahaliselt võimalik on. Kuna üht ja sama tulemust annab teha nii kallimalt kui ka odavamalt, siis püüame leida võimalikult mõistliku kompromissi,» kirjeldab Viljus tööprotsessi.
«Meil jäi tegemata mõnes mõttes päris palju, sest Priidu vigastus tuli poole võtte pealt – see tähendas meile seda, et pidime kogu selle tennisemängu tegema «sinise peal» (arvutigraafika jaoks võtteplatsile seatav taust – toim.), mis on kokkuvõttes päris kallis asi. Selle võrra jäi meil muid nice-to-have asju (oleks tore – toim.), nagu me neid ise nimetame, tegemata,» märkis ta, kuid lisas, et üldiselt on need siiski filmitegijate omad soovunelmad, millest vaataja puudust tunda ei oska ning tervik vaesemaks ei jää. «Eriefekt peab tavaliselt olema selline asi, mida sa ei näe, et seda üldse tehtud on,» sõnastab ta ära erialase maksiimi.